Nederlandse ondernemers vrij positief gestemd, winst wel licht gedaald

Joyce van Vliet
Redacteur
Ondernemer optimistisch ondanks crisi

Ondanks de economische krimp, is de winst van bedrijven in het tweede kwartaal van dit jaar slechts licht gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.

De afgenomen inkomsten werden namelijk grotendeels gecompenseerd door meer dan 16 miljard euro aan steunpakketten en subsidies. In totaal betaalden bedrijven ook ruim 3 miljard euro minder belastingen dan dezelfde periode vorig jaar. Voor een groot deel komt dat door de mogelijkheid van uitstel van het betalen van belastingen vanwege de coronacrisis. Door verminderde belastingoverdracht en dividenduitkeringen bespaarden bedrijven meer dan 9 miljard euro. Dit geld is voornamelijk gebruikt om nieuwe investeringen te doen.

2,7 miljard minder winst

Vergeleken met een jaar eerder, lag de winst van bedrijven ongeveer 2,7 miljard euro lager. Het gaat dan om de winst voor belastingen. De oorzaak hiervan ligt vooral bij de buitenlandse dochters van bedrijven, die in totaal 5,3 miljard euro minder winst realiseerden. De winsten uit vermogen namen wel licht toe. Zonder de diverse coronasteunmaatregelen van de overheid, zou de winst vergeleken met dezelfde periode vorig jaar veel lager zijn geweest.

Positieve mindset

Desondanks blijkt uit een onderzoek van de KvK (Kamer van Koophandel) dat een groot deel van de ondernemers positief blijft. Gemiddeld geven ondernemers hun actuele bedrijfssituatie een 6,8, wat als vrij positief kan worden gezien. 40 procent van de ondernemers beoordeelt hun eigen situatie zelfs met een 8 of hoger. Uitzondering vormen de ondernemers in bedrijven in de sectoren recreatie, sport en cultuur. Zij geven hun bedrijfssituatie met een 5,9 een onvoldoende. Ongeveer 50 procent van alle ondernemers staat er in 2020 positief voor. Zij gaan onveranderd door, of zijn zelfs aan het groeien. Vooral in de sectoren detailhandel en de bouw is men positief. Deze bedrijfssectoren staan er dan ook duidelijk beter voor dan andere branches.

Problemen bij ondernemers in cultuur, horeca en recreatie

Een kwart van de ondernemers geeft aan bezig te zijn met overleven en heeft het aanzienlijk moeilijker. Er is regelmatig sprake van krimp, of er ligt zelfs een faillissement op de loer. Vooral in de cultuur, horeca en recreatie heeft men het moeilijk. De coronacrisis had en heeft op deze sectoren dan ook de grootste negatieve impact. Meer dan 75 procent van de ondernemers in een van deze drie sectoren kreeg te maken met een aanzienlijke daling van de omzet. Het beeld voor de komende zes maanden verandert voor hen niet.

Stoppen is geen optie

Desondanks denkt 73 procent van alle ondernemers niet aan stoppen. Ongeveer 15% van de ondernemers twijfelt wel, of denkt aan stoppen met hun eigen bedrijf. In de meeste gevallen heeft dit direct te maken met de gevolgen van de coronacrisis. Vooral het ontbreken van nieuwe opdrachten en te weinig klanten zijn hiervan de oorzaak. Ondernemers zitten niet stil en proberen het tij te keren. Ruim een op de vijf ondernemers heeft gebruik gemaakt van coronasteun of een andere financiële regeling, heeft kostenbesparingen gerealiseerd of bedrijfsreserves aangesproken. 15 procent heeft de (online) zichtbaarheid verbeterd, of hun product of dienst aangepast.

Toekomstvisie

Bijna een op de vier ondernemers werkt sinds de coronacrisis meer of volledig thuis. Een vergelijkbaar percentage gebruikt in ieder geval meer digitale mogelijkheden. Ondernemers geven aan zich het komende halfjaar vooral te gaan concentreren op het werven van meer, of nieuwe klanten. Daarvoor staan diverse marketingacties bij ondernemers op de planning. Ook het verbeteren van de online zichtbaarheid en het verbeteren of aanpassen van hun product of dienst, staan hoog op de verlanglijst. Daarnaast noemen ondernemers als oplossing vaak het aangaan van nieuwe samenwerkingen of partnerschappen met andere ondernemers.