Book holder
Checklists
Checklist: Starten in de bouw

Bedrijf starten in de bouw Checklist

Zonder verassingen je eigen bedrijf starten in de bouw? zorg dat je goed bent voorbereid met deze checklist

loan-hero
loan
Deel dit met je vrienden of partners
checklist-arrow

Checklist: Starten in de bouw

In de bouw is veel vraag naar vakmannen. Indien je bepaalde kwaliteiten hebt, kan het daardoor interessant zijn om met je eigen bedrijf in de bouw te starten. Belangrijk voordeel hierbij is dat je allerlei soorten bedrijven op kunt starten. Je kunt als loodgieter actief worden, maar ook als timmerman, dakbedekker, metselaar of algemene klusjesman. De mogelijkheden zijn eindeloos.
 

Indien je met je eigen bouwbedrijf wilt starten, is een goede voorbereiding cruciaal. Je moet de juiste stappen zetten, je moet met specifieke punten rekening houden én je moet de stap durven te wagen.
 

Stap 1: doe onderzoek naar de haalbaarheid

Heb je de intentie om je eigen bouwbedrijf te starten? Doe dan goed onderzoek naar de haalbaarheid van je bedrijf. Ga bijvoorbeeld na op welke manier je de start van je onderneming kunt financieren. En ga ook na of er in je directe omgeving behoefte is aan het bedrijf dat je op wilt richten.

 

Feit is dat er een schreeuwend tekort aan vakmensen is. Als je specifieke kwaliteiten of talent hebt, ben je sowieso een aanvulling voor de bouwbranche. Grote kans dat je al snel een flinke klantenkring opbouwt.
 

Het advies is om je bedrijfsidee goed uit te werken:
 

  • Maak een financiële begroting. Wat verwacht je te moeten investeren? En wat is de verwachte maand- of jaaromzet? 
  • Bepaal hoe je aan je klanten gaat komen. Ga je bijvoorbeeld vol inzetten op marketing? Of heb je nu al een flink netwerk aan wie je je diensten aan kunt/gaat bieden?
  • Denk over een goede bedrijfsnaam na. Je hebt uiteraard ook een goede bedrijfsnaam nodig. Check ook alvast of deze bedrijfsnaam (nog) niet ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.
  • Registreer de domeinnaam. Als je je bedrijfsnaam bedacht hebt, is het advies om direct de domeinnaam te registreren. Als modern (bouw) bedrijf kun je tegenwoordig simpelweg niet zonder een website. Voor het online zetten van je website heb je een domeinnaam nodig.
     

Al met al moet je de nodige voorbereidingen treffen. Verder is het advies om ook onderstaande stappen te doorlopen. Met deze stappen zorg je voor een vloeiende- en succesvolle start van je bouwbedrijf!
 

Stap 2: schrijf je bedrijf bij de KvK in

Weet je 100% zeker dat je met je eigen bouwbedrijf wilt starten? Dan is het de hoogste tijd om je bedrijf bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Voor het inschrijven moet je via de website van de Kamer van Koophandel een afspraak maken.
 

Vooraf moet je ook over de gewenste rechtsvorm nadenken. Wil je je bedrijf als eenmanszaak registreren? Of ga je samen met een compagnon een bedrijf starten? Dan is de keuze voor een VOF de beste optie. Eventueel kun je ook nog voor een BV kiezen, maar dan heb je met specifieke verplichtingen te maken.
 

Heb je de afspraak bij de Kamer van Koophandel gemaakt? Dan kun je je op de afgesproken datum bij de betreffende Kamer van Koophandel vestiging melden. Een medewerker stelt vragen aan je, maakt een kopie van je paspoort en verwerkt je inschrijving in het register. Voor de inschrijving betaal je een bedrag van 50 euro.
 

De Kamer van Koophandel communiceert de inschrijving direct aan de Belastingdienst. Indien je volgens de Belastingdienst een ondernemer voor de btw bent, krijg je een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Dit laatste nummer is het nummer dat je op de facturen moet verwerken.
 

Nadat je je bedrijf ingeschreven hebt, kun je direct van start gaan met je onderneming. De bovengenoemde nummers krijg je binnen 5 dagen thuisgestuurd.


 

Stap 3: denk goed na over het gereedschap 

Als ondernemer in de bouw heb je uiteraard je eigen gereedschap nodig. Ga je dit gereedschap kopen? Of kies je er toch voor om het gereedschap te leasen? Dat is één van de belangrijkste keuzes die je moet maken.
 

Het kopen van gereedschap vraagt om een behoorlijke investering. Bovendien loop je een bepaald risico; een machine of stuk gereedschap kan altijd kapot gaan. In dat geval moet je nogmaals een investering doen. Een ander aandachtspunt is het onderhouden van het gereedschap. Ben je in staat om het gereedschap zelf te onderhouden? Of zou je dit aan een specialist uit moeten besteden? Dát brengt uiteraard extra kosten met zich mee.
 

Het leasen van gereedschap is om meerdere redenen interessant. Je hoeft geen kapitaal te investeren, je loopt minder risico en je hebt het nieuwste gereedschap tot je beschikking. Maar, veelal zit je bij het leasen van gereedschap aan een lange periode vast. Je bent dus minder flexibel en aan het einde van de looptijd heb je niks. Indien je besluit om gereedschap te kopen, kun je dit altijd nog verkopen.
 

Stap 4: denk goed na over de werkbus

Bovengenoemd verhaal geldt ook voor de werkbus. Ga je de werkbus zelf kopen? Dan moet je met een flink bedrag op de proppen komen én moet je rekening houden met bijkomende kosten. Daarbij kun je denken aan de verzekering en het onderhoud.
 

Een interessante optie is daarom om je werkbus te leasen. Je betaalt hiervoor een vast bedrag per maand; je weet dus precies waar je aan toe bent. Het enige nadeel is dat je aan het einde van de looptijd de bus in moet leveren. Maar, je kunt mogelijk met de leasemaatschappij een afspraak maken over het overkopen van de bus.
 

Stap 5: sluit de juiste verzekeringen af 

Als je actief in de bouw bent, moet je enkele verzekeringen afsluiten:
 

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Als ondernemer in de bouw heb je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Met deze verzekering ben je gedekt tegen schade die je- of één van je werknemers tijdens het klussen veroorzaakt.
  • Inventaris-goederen verzekering bouw. Deze verzekering dekt schade aan je inventaris door bijvoorbeeld brand, storm, waterschade of diefstal.
  • Eigen vervoerverzekering bouw. Deze verzekering denkt schade, verlies en diefstal aan het materiaal en het gereedschap in je werkbus.
  • Montageverzekering. Een montageverzekering dekt schade die op de bouwplaats ontstaat door bijvoorbeeld ontwerp- en bouwfouten, storm en vandalisme. Deze verzekering kun je vaak nog met aanvullende dekkingen geheel naar wens maken.
  • AOV. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaalt bij ziekte of ongeval je inkomen door. Voor deze verzekering betaal je maandelijks een vaste premie.
Vind je deze informatie nuttig?
3
3
Interessante artikelen
default-image

<p>In deze gids lees je alles over starten in de bouw. Wil jij echt van start? Ga dan naar onze chec...

Lees verder
learn-more
default-image

<p><span style="background-color:transparent;color:#434343;">De Kamer van Koophandel heeft enkele ei...

Lees verder
learn-more
default-image

<p><span style="background-color:transparent;color:#434343;">Ben je van plan om als ondernemer in de...

Lees verder
learn-more
default-image

<p><span style="background-color:transparent;color:#000000;">Het maken van een website is dankzij ee...

Lees verder
learn-more