Omzet in administratiesector stijgt ondanks crisis in eerste kwartaal 2020 met bijna 7,5%

Joyce van Vliet
Redactie

In het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet in de accountancy- en administratiesector 7,4% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Deze sector omvat onder andere accountants, belastingadviseurs en boekhouders. Dat blijkt uit op 1 juni 2020 gepubliceerde cijfers van het CBS. Daarmee lijken de eerste effecten van de coronacrisis vooralsnog grotendeels aan de administratiesector voorbij te gaan, ondanks de verregaande contactbeperkende maatregelen die in maart 2020 van kracht werden.

Reisbranche en reclamesector haalt gemiddelde omlaag

In de zakelijke dienstverlening als geheel lag de omzet gemiddeld 2% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Vooral de plotselinge sterke daling van omzet in de reclamesector en reisbranche (-19%) is daarvoor verantwoordelijk. Het CBS meldt verder dat ook de omzet van onder andere de rechtskundige dienstverlening (+9,2%), architecten (+5,6) en IT-dienstverleners (+3,1%) hoger lag. De accountancy- en administratiesector doet het met een plus van 7,4% ook bijzonder goed.

Ondernemersvertrouwen daalt aanzienlijk in begin tweede kwartaal

Desondanks is het ondernemersvertrouwen van zakelijke dienstverleners in het tweede kwartaal sterk gedaald. Waarschijnlijk omdat vanaf het tweede kwartaal de effecten en gevolgen van de maatregelen tegen het coronavirus zich nationaal en internationaal duidelijk werden. Met een daling naar een stand van -40,3 was het zelfs de sterkste afname sinds de financiële crisis van 2008. Gemiddeld kwam het ondernemersvertrouwen van het totale Nederlandse bedrijfsleven uit op -37,2. Daarmee zijn de zakelijke dienstverleners dus gemiddeld wat pessimistischer gestemd.

Gevolgen voor de werkzaamheden van accountants en boekhouders

Het coronavirus kan op meerdere manieren gevolgen hebben voor de accountancysector en boekhouders, waaronder:

  • Niet op tijd ontvangen van benodigde (controle)informatie
  • Gevolgen voor de jaarrekening van klanten
  • Verlies van klanten door faillissementen

Niet op tijd ontvangen van benodigde (controle)informatie

Doordat bezoek op locatie of contact op een vestiging niet mogelijk is, kan het voorkomen dat een controle of andere benodigde informatie een accountant of boekhouder niet, of niet op tijd, bereikt. In zo’n situatie kan het verstandig zijn om te onderzoeken hoe een boekhouder of accountant alsnog aan de benodigde documenten komt. Dat kan bijvoorbeeld via het ontvangen van documenten per e-mail, overleg via Skype of andere technische hulpmiddelen waarmee op afstand bestanden verstuurd kunnen worden.

Gevolgen voor de jaarrekening

Veel organisaties sluiten hun boekjaar op 31 december af. Zij zijn samen met een boekhouder of accountant bezig hun jaarrekening voor te bereiden of op te stellen. De gevolgen van het coronavirus waren in 2019 in Nederland nog niet merkbaar. Na de balansdatum zijn er mogelijk wel nieuwe omstandigheden waardoor de financiële situatie ernstig verslechtert, of zelfs de continuïteit van de onderneming in gevaar komt. Hiervoor is mogelijk een aanpassing nodig in de jaarrekening. Een gebeurtenis moet worden aangemerkt als een gebeurtenis na de balansdatum.

Verlies van klanten door faillissementen

De impact van de coronacrisis verschilt per organisatie en sector. Een boekhouder heeft vaak klanten in verschillende sectoren, maar loopt het risico geconfronteerd te worden met een of meerdere faillissementen van verschillende klanten. Daarmee valt een deel van de gebruikelijke omzet weg. Voor veel ondernemers kwam het coronavirus totaal onverwacht en betekent het zakelijk juist meer, of veel minder omzet. Vooral boekhouders met klanten in deze branches lopen risico:

  • Horeca
  • Reisbureaus en reisorganisaties
  • Cultuur, sport en recreatie
  • Autohandel en reparatie

Informatie delen met een online boekhoudpakket

Met een online boekhoudpakket wordt het voor zzp’ers, mkb’ers en andere ondernemers eenvoudig om financiële gegevens te delen met een boekhouder of accountant. In tijden van crisis en contactbeperkingen kan dit een goede oplossing zijn om de administratie op orde te houden.