Book holder
mortgage

Start een crowdfunding voor je onderneming

Crowdfunding is een manier om aan geld te komen voor je onderneming wanneer je op het punt staat om uit te breiden of om andere redenen een extra financieel steuntje in de rug kunt gebruiken.

Gewijzigd, 13 juli 2022
vector
vector

Aanbieders van crowdfunding

Geldvoorelkaar.nl
7,42%*

Crowdfunding is een manier om aan geld te komen voor je onderneming wanneer je op het punt staat om uit te breiden of om andere redenen een extra financieel steuntje in de rug kunt gebruiken. Met crowdfunding haal je niet alleen geld binnen, maar maak je direct reclame voor je onderneming doordat je jouw bedrijf aan de man brengt en aandacht vraagt voor je onderneming. Wanneer je een redelijk netwerk hebt kun je veel mensen bereiken en daardoor een groot bedrag ophalen. Wanneer je netwerk niet zo groot is heb je verschillende tools die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat jouw werving toch een succes kan worden. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een campagne of je kunt je aanmelden bij diverse platforms om jouw campagne tot een succes te maken. Hierbij is het zaak om goed onder woorden te brengen waar je hebt geld voor wilt gaan gebruiken.

Wat is crowdfunding en hoe kan het helpen
Als ondernemer kun je door middel van crowdfunding geld inzamelen voor jouw onderneming. Vaak wordt hier wel een tegenprestatie verwacht van je investeerders in de vorm van rente of een product of dienst. Als ondernemer kun je jezelf afvragen of een crowdfunding iets voor jou is. Zeker wanneer je een groot netwerk hebt en je kunt aantonen wat je met het geld wil gaan doen is het zeker interessant om je te verdiepen in deze manier van geld werven. Of je nu een startende ondernemer bent of niet, je kunt deze methode in beide gevallen inzetten. Wanneer je als starter geen groot netwerk hebt zijn er verschillende manieren om toch te kunnen profiteren van deze manier van geld ophalen. Houd er wel rekening mee dat het opzetten van een campagne niet in alle gevallen tot succes leidt. Er gaat namelijk veel tijd in zitten en het kan soms zelfs maanden of jaren duren voordat je het bedrag bij elkaar hebt geraapt dat je nodig hebt. In andere gevallen kan het ook juist heel snel gaan wanneer je genoeg investeerders hebt gevonden die erg enthousiast zijn over jouw product of dienst.

Hoe start je een crowdfunding?
Het opzetten van een crowfunding vraagt wat tijd en energie. Er zijn verschillende stappen die je uit moet voeren voor je kunt beginnen. Allereerst maak je een goede inschatting van het bedrag dat je wil ophalen. Dit kun je vervolgens verwerken in je ondernemersplan of in je financiële plan. Wanneer je goed in kaart hebt gebracht wat het bedrag is dat je wil gaan ophalen ga je bedenken wat je jouw investeerders kunt gaan bieden. Wanneer je met een interessante deal komt heb je meer kans dat mensen geld willen geven. Zo kun je bijvoorbeeld een product of dienst aanbieden of kun je een vergoeding afhankelijk van je winst aanbieden. In sommige gevallen kunnen mensen er ook voor kiezen om het geld te doneren zodat je de investeerders niks terug hoeft te geven. 

Als derde stap kies je het juiste platform om de crowdfunding op te zetten. Er zijn diverse platformen waar je uit kunt kiezen die allemaal diverse interessante mogelijkheden bieden. Houd er rekening mee dat je voor de meeste platformen moet betalen. Dit bedrag kan al gauw in de honderden euro's lopen. Het bedrag scheelt echter enorm per platform dus kijk goed waar je jouw publiekelijke werving wilt gaan onderbrengen. Wanneer je jouw platform hebt gekozen zorg je ervoor dat je een goed en pakkend verhaal hebt. Hierin vertel je precies waar je het geld voor nodig hebt, wat de investeerders terug kunnen verwachten en vooral waarom ze met jou zouden moeten samenwerken. Laat vooral je passie voor jouw product of dienst naar voren komen. Ook is het raadzaam om te vertellen welke problemen het geld kan gaan oplossen binnen jouw onderneming of wat je waar kunt gaan maken of doen met het geld. Als volgende stap ga je alvast wat mensen optrommelen of kun je een bijeenkomst organiseren waar je de mensen alvast op de hoogte brengt van de actie. Zorg voor een goed netwerk zodat het verhaal zich snel de rondte kan doen en dat zoveel mogelijk mensen kunnen gaan investeren in jouw onderneming.

Een erg belangrijke stap in het proces is het daadwerkelijk starten van je campagne. Zorg dat je iedereen op de hoogte brengt. Schakel social media in om zoveel mogelijk aandacht te vestigen op jouw actie om zoveel mogelijk investeerders te kunnen binnenhalen voor jouw crowdfunding. Hierbij is het raadzaam om het contact met jouw investeerders goed te onderhouden, ook wanneer je het gewenste bedrag hebt opgehaald. Hou ze bijvoorbeeld op de hoogte van de vorderingen en jouw successen en kom vooral afspraken na die je hebt gemaakt bij de start van de werving. Voordat je jouw campagne begint kun je al afkijken bij andere ondernemers om te zien hoe zij het aanpakken, waar ze promoten en hoe ze de werving aan de man brengen.


 

Je crowdfunding promoten voor succes
Bij de promotie van je campagne is het goed om niet al jouw publiek in een keer aan te spreken. De teller staat dan namelijk op 0 euro en dat is niet aantrekkelijk voor investeerders. Je zal zien dat wanneer de eerste euro's binnenlopen het daarna al veel makkelijker gaat. Daarom is het aan te raden om het plan alvast kleinschalig aan de man te brengen en te zorgen voor een leuk bedrag op de teller. Begin bijvoorbeeld bij je eigen cirkel en vraag collega's, vrienden, familie of andere personen binnen jouw netwerk. Dit kun je doen door een launch-party te organiseren voordat de officiële campagne van start gaat. Voordat je jouw grote plannen aan de man brengt is het ook raadzaam om eerst te kijken wat jouw collega's, vrienden of familie van het idee vinden. Wanneer zij allemaal enthousiast zijn heb je een grote kans van slagen. Wanneer zij minder enthousiast zijn kun je bij jezelf nagaan of het de tijd en energie waard is om de werving op te zetten. Ook is het erg belangrijk en aantrekkelijk voor investeerders als zij de passie kunnen zien waarin jij vertelt over je product of dienst. Op die manier speel je met emotie wat het voor de investeerder aantrekkelijker maakt om in te zetten. Zorg er ook voor dat je een realistisch doel voor ogen hebt die ook haalbaar is. Zo heb je ook meer kans dat mensen willen investeren.

Voor- en nadelen van een crowdfunding
Er zitten voordelen en nadelen aan het opzetten van een crowdfunding. Zo dien je er bijvoorbeeld ontzettend veel tijd en energie in te steken om jouw product of dienst in het zonnetje te zetten. Denk hierbij aan een goede pakkende website, actieve social media kanalen en goede foto's/video's die aantrekkelijk zijn voor investeerders. De boodschap moet goed overkomen en het algehele plaatje moet er professioneel uitzien. Dit kan dus veel tijd en geld kosten. Daarom is het goed om bij jezelf na te gaan of deze kosten opwegen tegen de kosten van een zakelijke lening. Bij het starten van een campagne is het ook niet gegarandeerd dat het succes zal boeken. Je kunt dus veel tijd en energie in de campagne en in je product of dienst hebben gestoken maar zonder succes. Zonder investeerders of geïnteresseerde ben je toch beter af met een zakelijke lening. Een voordeel aan het opzetten van een campagne is weer dat een zakelijke lening kan worden afgewezen om diverse redenen. Daarom kan het opzetten van een campagne weer aantrekkelijk zijn. Ook is een zakelijke rekening snel geopend wanneer deze is goedgekeurd en kun je direct geld lenen waar het opzetten van een campagne ontzettend lang kan duren. Heb je snel geld nodig voor een bepaald project dan dien je er rekening mee te houden dat het maanden kan duren voor je het gewenste bedrag binnen hebt gehaald met de crowdfunding.

Wat kost het opzetten van een crowdfunding
Het opzetten van deze manier van geld ophalen is niet geheel gratis. Zo betaal je voor het platform waar je je hebt aangemeld al snel een paar honderd euro en betaal je in een groot deel van de gevallen rente die je ook weer terug moet betalen. Daarnaast kost het opzetten van een werving veel tijd en energie die je dus niet kunt steken in je eigen onderneming. Je dient dus ook rekening te houden met deze verloren werkuren. Sommige ondernemers kiezen ervoor om een zakelijke lening af te sluiten voor het opzetten van een werving. Zo hoef je dus geen geld uit eigen zak te steken om deze campagne op te kunnen zetten. Ook hier dien je rekening te houden met extra kosten en zo kun je de twee tegen elkaar opwegen om te kijken wat voordeliger is. Het voordeel van werving starten is dat je direct een grote groep mensen aanspreekt en hierdoor dus jouw product of dienst adverteert. Bij een zakelijke lening bereik je dit publiek niet. Wel heeft een zakelijke lening als voordeel dat, wanneer alles akkoord is, je direct het geld hebt en kunt gebruiken. Bij een publieke werving kan het maanden tot jaren duren voor je het bedrag binnen hebt.

Vind je deze informatie nuttig?
349
0