Veel bedrijven verwachten nog zeker een jaar minder omzet dan normaal

Joyce van Vliet
Redacteur

Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat bedrijven in bijna alle sectoren nog zeker gedurende een jaar minder omzet zullen draaien. Dat is het directe gevolg van de coronacrisis. Vooral bij bedrijven in de horeca, autobranche, industrie en retail blijft de omzetdaling onverminderd groot.

Grootste omzetdaling in horeca en autobranche

De horecasector heeft zelfs te kampen met omzetdalingen tot ruim 70 procent in het derde kwartaal van 2020, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In de autobranche valt de lagere omzet in vooral de handel en reparatie van auto’s op. Ook daar hebben ondernemers te maken met omzetdalingen tot ruim 70 procent. De verkoop van nieuwe auto’s is vrijwel ingestort, terwijl tweedehands auto’s nog wel van eigenaar blijven wisselen. In de retailsector hebben kledingbedrijven en opticiens het opvallend moeilijk. De omzet blijft daar nog achter met ruim 20 procent in het derde kwartaal van 2020.

Positieve berichten

In tegenstelling tot alle negatieve berichten doet de online detailhandel juist betere zaken. Uit hetzelfde onderzoek van de Rabobank blijkt dat dit deel van de sector in het derde kwartaal van dit jaar met 30 procent zal groeien. En hoewel ook hotels te maken hebben met gemiddeld een halvering van de omzet ten opzichte van vorig jaar, is de verwachting wel dat de uiteindelijke omzetdaling in de hotel- en recreatiesector elk kwartaal minder groot zal zijn.

Er is goed herstel te zien bij hotels aan de kust en vakantieparken in heel Nederland. Deze ondernemers zien hun omzet alweer op het niveau van 2019 komen. Opvallend daarbij is dat de regio Amsterdam achterblijft: waarschijnlijk door het wegblijven van buitenlandse toeristen.

Geleidelijke afbouw steunmaatregelen

De verschillende coronahulpmaatregelen hebben ervoor gezorgd dat veel ondernemers het hoofd ondanks de situatie boven het water hebben kunnen houden. Het wordt een uitdaging om deze steunmaatregelen af te bouwen naar een situatie waarin hard getroffen bedrijven weer zelfstandig zonder financiële hulp verder kunnen. Het is belangrijk dat dit geleidelijk gaat. Wanneer alle steunmaatregelen ineens stoppen, bestaat de kans dat veel ondernemers alsnog failliet gaan of de economie in een diepe recessie belandt. Een samenleving waarin mensen voldoende afstand houden en er tegelijkertijd ruimte is om te ondernemen lijkt de beste oplossing.

Minder adviesbehoefte bij boekhouders en accountants

In de accountancysector en bij boekhouders valt de omzetdaling met slechts 3 procent mee. Voor volgend jaar verwacht de Rabobank weer een omzetstijging van 5 procent. De grootste terugval is te zien in het tweede kwartaal van 2020, vooral doordat bedrijven in de media- en communicatiesector, het reclamewezen en uitgeverijen het erg lastig hebben. Bij accountants en boekhouders valt op dat het aantal adviesopdrachten afneemt. De administratieve en overige werkzaamheden gaan gewoon door.

Dalende omzet zet druk op betaalgedrag

De omzetdalingen bij veel bedrijven hebben nog een ander effect. Uit onderzoek van Graydon blijkt dat de snelheid waarmee zakelijke facturen worden betaald aan het stagneren is. Tot het einde van 2019 was er een verbetering in de tijd waarop ondernemers moesten wachten op betaling van hun factuur. In mei en juni van 2020 is daarin duidelijk een verslechtering te zien. In het tweede kwartaal van dit jaar duurde het gemiddeld 39,8 dagen voordat een zakelijke factuur werd betaald.

Een late betaling zet de cashflow van ondernemers verder onder druk, terwijl de omzet door corona al verder achterblijft dan gebruikelijk. Vooral in de horeca is het verschil groot, waar betaling van zakelijke facturen gemiddeld 41,4 dagen duurt. Vergeleken met het vorige kwartaal is dat 5,2 dagen langer. Facturen worden het snelst betaald in de overige dienstverlening. Daar duurt het gemiddeld 38,1 dagen voordat een zakelijke factuur is voldaan.