WP_Post Object
(
    [ID] => 11913
    [post_author] => 1
    [post_date] => 2021-04-21 10:27:00
    [post_date_gmt] => 2021-04-21 08:27:00
    [post_content] => 

[ez-toc]

Een bedrijfsnaam bedenken en benieuwd hoe je dat moet aanpakken? Een bedrijfsnaam verzinnen is voor de een een eitje, terwijl de ander er nachten van wakker kan liggen. Om bij de KvK een bedrijfsnaam te registreren waar je jaren mee vooruit kunt hebben we een paar handige tips voor je op een rij gezet.

Gebruik onze 5 tips om een bedrijfsnaam te kiezen. Met inspiratie voor leuke bedrijfsnamen en een paar handige aanbevelingen, waarmee je vervelende missers voorkomt:

Checklist: houd het handig

Grote bedrijven hebben bedrijfsnamen die blijven hangen. Namen die je meteen begrijpt, die beschrijven wat het bedrijf doet of die zelfs tot een werkwoord worden gevormd. Een van de drijvende krachten achter die bedrijfsnamen is Lexicon, het bedrijf van oprichter David Placek. Hij heeft veel ervaring met het bedenken van bedrijfsnamen. Tot zijn vindingen behoren bijvoorbeeld Starbucks, BlackBerry en Swiffer. Hij stelde een aantal jaren terug een checklist samen, die ook jij kunt gebruiken:

Kort en krachtig

Met een paar goed gekozen letters maak je meer indruk dan met een lange bedrijfsnaam die weinig zegt. Less = more, vooral als klanten je daardoor beter kunnen onthouden en meteen herkennen.

Bedrijfsnaam bedenken met een doel

Zorg ervoor dat je een bedrijfsnaam verzint die spreekt voor je bedrijf. Geef aan waarom je onderneemt, hoe je dat doet of wat je doet. Een bedrijfsnaam met een doel en een visie, zodat je meteen een goede indruk kunt maken.

Maak het enthousiast

Van een saaie bedrijfsnaam is nog nooit iemand warm geworden. Durf bijna over-the-top te gaan, vooral gezien de Nederlandse neiging om maar ‘gewoon’ te doen.

Houd het eenvoudig

Enthousiast, maar niet te complex. Je bent geen speech aan het schrijven, maar je verzint een bedrijfsnaam die spontaan op mag komen. Als je die spontaniteit weet te grijpen komt dat je succes ten goede.

Relevant en onverwachts

Een doordenker is geen slecht idee. Verras klanten met een bedrijfsnaam die meer blijkt te betekenen dan ze op het eerste gezicht zouden verwachten. Juist als er een diepere laag in blijkt te zitten is dat een sterke eigenschap.

Concurrerend

Doe wat de concurrent niet doet, om je meteen met de bedrijfsnaam die je bedenkt van de anderen om je heen te kunnen onderscheiden.

Lang houdbaar

Gebruik geen termen die horen bij een bepaalde periode of tijdsspanne. Zorg voor een tijdloze bedrijfsnaam, die je over 10 en 20 jaar ook nog kunt gebruiken. Ook al kun je je nu nog moeilijk voorstellen dat je al die tijd ondernemer zal zijn.

Niet té grappig

Een grapje is leuk, mits iedereen die kan waarderen. Maak het niet té grappig en pas op met woordspelingen. Die zal niet iedereen meteen begrijpen en maakt het onnodig lastig om aan te geven hoe klanten jouw bedrijfsnaam moeten spellen.

Vraag je omgeving om tips

Je kunt zelf een bedrijfsnaam bedenken, maar wist je dat ook je partner, (ex-)collega’s, vrienden en familie waardevolle input kunnen hebben? Vraag ze een bedrijfsnaam te verzinnen, zodat je zoveel mogelijk ideeën kunt verzamelen. Inspiratie ontstaat aan de hand van hun voorzetten, om samen tot het beste resultaat te kunnen komen.

En heb je een paar ideeën voor een bedrijfsnaam? Dan is het een goed idee om diezelfde groep te vragen wat hun associaties daarbij zijn. Vraag ze om open en eerlijk te antwoorden, eventueel door aan te geven dat je die bedrijfsnaam hoorde van een collega-ondernemer die van start wil gaan. De kans wordt daarmee groter dat ze zonder blad voor de mond te nemen zullen aangeven wat ze ervan vinden.

Ga brainstormen

Heb je inmiddels een richting voor ogen? Dan is een brainstorm een goed idee. Ga bijvoorbeeld naar een locatie met flexplekken voor zelfstandigen. In een aantal gevallen kun je daar gratis gebruik van maken, in ruil voor het delen van je kennis en ideeën. En dat betekent dat jij anderen kunt vragen om met je mee te denken over jouw bedrijfsnaam.

Je kunt tijdens de brainstorm samen een bedrijfsnaam bedenken. Probeer een paar copywriters of specialisten in communicatie te verzamelen. Zij zijn handig met woorden en weten goed te beschrijven welke associaties jij wilt gebruiken. Stel een thema en een doelgroep vast, aan de hand waarvan je kunt gaan brainstormen over een naam die daar goed bij past.

Tip: schrijf alles op wat jullie verzinnen. Zelfs de bedrijfsnamen die jullie verzinnen die het niet gaan worden of die te bizar lijken. Ze kunnen het haakje vormen naar de naam die je uiteindelijk zal gaan gebruiken. Er bestaan wat dat betreft geen slechte ideeën, ook al zal je het meeste uiteindelijk weggooien omdat het toch niet de juiste richting bleek te zijn

4 Let op regels en richtlijnen

Een bedrijfsnaam kiezen is een creatief proces. Toch zal je ook moeten checken of de naam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is. Houd er rekening mee dat bepaalde termen beschermd zijn, of al gebruikt worden. Begin je een timmerbedrijf? Je kunt jezelf niet zomaar Timmerbedrijf noemen. Je zal dat moeten uitbreiden met bijvoorbeeld je eigen naam of een andere toevoeging die zorgt voor een unieke bedrijfsnaam.

Verder mag je geen gebruik maken van een verwarrende of misleidende bedrijfsnaam. Schrijf je een eenmanszaak in bij de Kamer van Koophandel? Dan mag je geen gebruik maken van de termen NV of BV. Die zouden kunnen duiden op een andere rechtsvorm, waarmee je klanten op het verkeerde been kunt zetten. Pas bovendien op met de namen van andere bedrijven, omdat je die niet zomaar mag gebruiken en daar ook geen toevoegingen op mag registreren.

Controleer de beschikbaarheid

Check tenslotte of de bedrijfsnaam die je verzint nog niet bezet is. Als jouw bedrijfsnaam te sterk lijkt op een geregistreerde handelsnaam is dat niet zomaar toegestaan. Andersom is het natuurlijk geen probleem om ‘Timmerbedrijf Jansen’ te starten, als je Jansen heet van je achternaam. Er zal ongetwijfeld nog zo’n bedrijf bestaan, maar waarschijnlijk niet bij jou in de buurt.

Tip: Google de bedrijfsnaam die je hebt verzonnen. Wordt die naam al door iemand anders gebruikt? Dan is het verstandig om nog even verder te denken.

De valkuilen bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Het verzinnen van een nieuwe bedrijfsnaam is niet altijd even makkelijk, zeker niet als je geen rekening houdt met de volgende veelvoorkomende valkuilen:

De Do’s en Don’t’s bij het verzinnen van een bedrijfsnaam

Er zijn bepaalde ‘do’s en don’t’s’ die komen kijken bij het kiezen van een nieuwe bedrijfsnaam. Zo is het belangrijk dat de bedrijfsnaam iets zegt over het merk dat je verkoopt. Denk hierbij aan een naam die positieve gedachtes opwekt en zorgt voor het oproepen van de juiste emoties. Ook moet de bedrijfsnaam betekenisvol en makkelijk te begrijpen zijn. Verder moeten mensen een beeld kunnen vormen als ze de bedrijfsnaam horen en moet de naam makkelijk uit te breiden zijn.

Naast de bovengenoemde ‘do’s’ zijn er nog een aantal zaken die je absoluut niet moet doen. Vermijd bedrijfsnamen met een incorrecte spelling, dit komt zeer onprofessioneel over. Kies daarnaast geen naam die teveel op je concurrenten lijkt en zorg ervoor dat de bedrijfsnaam makkelijk is uit te spreken. Hou verder rekening met internationalisering en kies een bedrijfsnaam die niet tijdsgeboden is maar actueel. Welke bedrijfsnaam je uiteindelijk verzint voor je nieuwe onderneming, het belangrijkste is dat het een goed gevoel opwekt bij jezelf en dat je zelf ook in de naam gelooft.

Veelgestelde vragen:

Is het aan te raden om je eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam?

Jazeker, veel zzp’ers gebruiken hun eigen naam als bedrijfsnaam. De naam moet er wel geschikt voor zijn. Denk zo aan de uitspraak of de spelling. Een bedrijfsnaam moet het doelgroep makkelijk te begrijpen en uit te spreken zijn.

Is het verstandig om de naam van je product als bedrijfsnaam te kiezen?

Dit is wel een optie als je voor het vergroten van de naamsbekendheid gaat, maar het is niet altijd de verstandigste keuze als je in de toekomst van plan bent om uit te breiden met meer/andere producten.

Hoe kan een ondernemer checken in hoeverre een bepaalde bedrijfsnaam wel is toegestaan?

Als je wilt nagaan in hoeverre je gebruik kunt maken van een zelf verzonnen bedrijfsnaam, dan kan je een kijkje nemen bij de Kamer van Koophandel of bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom in Den Haag.

Moet een ondernemer bij het kiezen van een bedrijfsnaam ook een slogan bedenken?

Het bedenken van een slogan is niet wettelijk verplicht, maar het kan wel een slimme keuze zijn. Een slogan zet kracht achter de bedrijfsnaam en zorgt ervoor dat het doelgroep de bedrijfsnaam sneller en makkelijker blijven onthouden.

[post_title] => Bedrijfsnaam verzinnen: 5 tips voor een pakkende keuze [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => bedrijfsnaam-verzinnen [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-05-06 15:35:29 [post_modified_gmt] => 2021-05-06 13:35:29 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.boekhouder.nl/bedrijfsnaam-verzinnen/ [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
Vind boekhouder
6 maanden geleden
Bedrijfsnaam verzinnen: 5 tips voor een pakkende keuze

Een bedrijfsnaam bedenken en benieuwd hoe je dat moet aanpakken? Een bedrijfsnaam verzinnen is voor de een een eitje, terwijl de ander er nachten van wakker kan liggen. Om bij de KvK een bedrijfsnaam te registreren waar je jaren mee vooruit kunt hebben we een paar handige tips voor je op een rij gezet.

Gebruik onze 5 tips om een bedrijfsnaam te kiezen. Met inspiratie voor leuke bedrijfsnamen en een paar handige aanbevelingen, waarmee je vervelende missers voorkomt:

  • Checklist: houd het handig
  • Vraag je omgeving om tips
  • Ga brainstormen
  • Let op regels en richtlijnen
  • Controleer de beschikbaarheid

Checklist: houd het handig

Grote bedrijven hebben bedrijfsnamen die blijven hangen. Namen die je meteen begrijpt, die beschrijven wat het bedrijf doet of die zelfs tot een werkwoord worden gevormd. Een van de drijvende krachten achter die bedrijfsnamen is Lexicon, het bedrijf van oprichter David Placek. Hij heeft veel ervaring met het bedenken van bedrijfsnamen. Tot zijn vindingen behoren bijvoorbeeld Starbucks, BlackBerry en Swiffer. Hij stelde een aantal jaren terug een checklist samen, die ook jij kunt gebruiken:

Kort en krachtig

Met een paar goed gekozen letters maak je meer indruk dan met een lange bedrijfsnaam die weinig zegt. Less = more, vooral als klanten je daardoor beter kunnen onthouden en meteen herkennen.

Bedrijfsnaam bedenken met een doel

Zorg ervoor dat je een bedrijfsnaam verzint die spreekt voor je bedrijf. Geef aan waarom je onderneemt, hoe je dat doet of wat je doet. Een bedrijfsnaam met een doel en een visie, zodat je meteen een goede indruk kunt maken.

Maak het enthousiast

Van een saaie bedrijfsnaam is nog nooit iemand warm geworden. Durf bijna over-the-top te gaan, vooral gezien de Nederlandse neiging om maar ‘gewoon’ te doen.

Houd het eenvoudig

Enthousiast, maar niet te complex. Je bent geen speech aan het schrijven, maar je verzint een bedrijfsnaam die spontaan op mag komen. Als je die spontaniteit weet te grijpen komt dat je succes ten goede.

Relevant en onverwachts

Een doordenker is geen slecht idee. Verras klanten met een bedrijfsnaam die meer blijkt te betekenen dan ze op het eerste gezicht zouden verwachten. Juist als er een diepere laag in blijkt te zitten is dat een sterke eigenschap.

Concurrerend

Doe wat de concurrent niet doet, om je meteen met de bedrijfsnaam die je bedenkt van de anderen om je heen te kunnen onderscheiden.

Lang houdbaar

Gebruik geen termen die horen bij een bepaalde periode of tijdsspanne. Zorg voor een tijdloze bedrijfsnaam, die je over 10 en 20 jaar ook nog kunt gebruiken. Ook al kun je je nu nog moeilijk voorstellen dat je al die tijd ondernemer zal zijn.

Niet té grappig

Een grapje is leuk, mits iedereen die kan waarderen. Maak het niet té grappig en pas op met woordspelingen. Die zal niet iedereen meteen begrijpen en maakt het onnodig lastig om aan te geven hoe klanten jouw bedrijfsnaam moeten spellen.

Vraag je omgeving om tips

Je kunt zelf een bedrijfsnaam bedenken, maar wist je dat ook je partner, (ex-)collega’s, vrienden en familie waardevolle input kunnen hebben? Vraag ze een bedrijfsnaam te verzinnen, zodat je zoveel mogelijk ideeën kunt verzamelen. Inspiratie ontstaat aan de hand van hun voorzetten, om samen tot het beste resultaat te kunnen komen.

En heb je een paar ideeën voor een bedrijfsnaam? Dan is het een goed idee om diezelfde groep te vragen wat hun associaties daarbij zijn. Vraag ze om open en eerlijk te antwoorden, eventueel door aan te geven dat je die bedrijfsnaam hoorde van een collega-ondernemer die van start wil gaan. De kans wordt daarmee groter dat ze zonder blad voor de mond te nemen zullen aangeven wat ze ervan vinden.

Ga brainstormen

Heb je inmiddels een richting voor ogen? Dan is een brainstorm een goed idee. Ga bijvoorbeeld naar een locatie met flexplekken voor zelfstandigen. In een aantal gevallen kun je daar gratis gebruik van maken, in ruil voor het delen van je kennis en ideeën. En dat betekent dat jij anderen kunt vragen om met je mee te denken over jouw bedrijfsnaam.

Je kunt tijdens de brainstorm samen een bedrijfsnaam bedenken. Probeer een paar copywriters of specialisten in communicatie te verzamelen. Zij zijn handig met woorden en weten goed te beschrijven welke associaties jij wilt gebruiken. Stel een thema en een doelgroep vast, aan de hand waarvan je kunt gaan brainstormen over een naam die daar goed bij past.

Tip: schrijf alles op wat jullie verzinnen. Zelfs de bedrijfsnamen die jullie verzinnen die het niet gaan worden of die te bizar lijken. Ze kunnen het haakje vormen naar de naam die je uiteindelijk zal gaan gebruiken. Er bestaan wat dat betreft geen slechte ideeën, ook al zal je het meeste uiteindelijk weggooien omdat het toch niet de juiste richting bleek te zijn

4 Let op regels en richtlijnen

Een bedrijfsnaam kiezen is een creatief proces. Toch zal je ook moeten checken of de naam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is. Houd er rekening mee dat bepaalde termen beschermd zijn, of al gebruikt worden. Begin je een timmerbedrijf? Je kunt jezelf niet zomaar Timmerbedrijf noemen. Je zal dat moeten uitbreiden met bijvoorbeeld je eigen naam of een andere toevoeging die zorgt voor een unieke bedrijfsnaam.

Verder mag je geen gebruik maken van een verwarrende of misleidende bedrijfsnaam. Schrijf je een eenmanszaak in bij de Kamer van Koophandel? Dan mag je geen gebruik maken van de termen NV of BV. Die zouden kunnen duiden op een andere rechtsvorm, waarmee je klanten op het verkeerde been kunt zetten. Pas bovendien op met de namen van andere bedrijven, omdat je die niet zomaar mag gebruiken en daar ook geen toevoegingen op mag registreren.

Controleer de beschikbaarheid

Check tenslotte of de bedrijfsnaam die je verzint nog niet bezet is. Als jouw bedrijfsnaam te sterk lijkt op een geregistreerde handelsnaam is dat niet zomaar toegestaan. Andersom is het natuurlijk geen probleem om ‘Timmerbedrijf Jansen’ te starten, als je Jansen heet van je achternaam. Er zal ongetwijfeld nog zo’n bedrijf bestaan, maar waarschijnlijk niet bij jou in de buurt.

Tip: Google de bedrijfsnaam die je hebt verzonnen. Wordt die naam al door iemand anders gebruikt? Dan is het verstandig om nog even verder te denken.

De valkuilen bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Het verzinnen van een nieuwe bedrijfsnaam is niet altijd even makkelijk, zeker niet als je geen rekening houdt met de volgende veelvoorkomende valkuilen:

  • Bepaalde ondernemers kiezen een bedrijfsnaam die moeilijk te onthouden is. Hoe meer naamsbekendheid een ondernemer wilt creëren, des te makkelijker de naam te onthouden moet zijn.
  • Ga niet voor een bedrijfsnaam die alleen op dit moment toepasbaar is. Een bedrijf start je immers niet voor een korte termijn. Ga dus liever voor een actuele bedrijfsnaam.
  • Een bedrijfsnaam kiezen die te veel lijkt op de naam van een ander bestaand bedrijf.
  • Er wordt een bedrijfsnaam gekozen die beperkt is.
  • De naam die wordt gekozen is niet uit te breiden.

De Do’s en Don’t’s bij het verzinnen van een bedrijfsnaam

Er zijn bepaalde ‘do’s en don’t’s’ die komen kijken bij het kiezen van een nieuwe bedrijfsnaam. Zo is het belangrijk dat de bedrijfsnaam iets zegt over het merk dat je verkoopt. Denk hierbij aan een naam die positieve gedachtes opwekt en zorgt voor het oproepen van de juiste emoties. Ook moet de bedrijfsnaam betekenisvol en makkelijk te begrijpen zijn. Verder moeten mensen een beeld kunnen vormen als ze de bedrijfsnaam horen en moet de naam makkelijk uit te breiden zijn.

Naast de bovengenoemde ‘do’s’ zijn er nog een aantal zaken die je absoluut niet moet doen. Vermijd bedrijfsnamen met een incorrecte spelling, dit komt zeer onprofessioneel over. Kies daarnaast geen naam die teveel op je concurrenten lijkt en zorg ervoor dat de bedrijfsnaam makkelijk is uit te spreken. Hou verder rekening met internationalisering en kies een bedrijfsnaam die niet tijdsgeboden is maar actueel. Welke bedrijfsnaam je uiteindelijk verzint voor je nieuwe onderneming, het belangrijkste is dat het een goed gevoel opwekt bij jezelf en dat je zelf ook in de naam gelooft.

Veelgestelde vragen:

Is het aan te raden om je eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam?

Jazeker, veel zzp’ers gebruiken hun eigen naam als bedrijfsnaam. De naam moet er wel geschikt voor zijn. Denk zo aan de uitspraak of de spelling. Een bedrijfsnaam moet het doelgroep makkelijk te begrijpen en uit te spreken zijn.

Is het verstandig om de naam van je product als bedrijfsnaam te kiezen?

Dit is wel een optie als je voor het vergroten van de naamsbekendheid gaat, maar het is niet altijd de verstandigste keuze als je in de toekomst van plan bent om uit te breiden met meer/andere producten.

Hoe kan een ondernemer checken in hoeverre een bepaalde bedrijfsnaam wel is toegestaan?

Als je wilt nagaan in hoeverre je gebruik kunt maken van een zelf verzonnen bedrijfsnaam, dan kan je een kijkje nemen bij de Kamer van Koophandel of bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom in Den Haag.

Moet een ondernemer bij het kiezen van een bedrijfsnaam ook een slogan bedenken?

Het bedenken van een slogan is niet wettelijk verplicht, maar het kan wel een slimme keuze zijn. Een slogan zet kracht achter de bedrijfsnaam en zorgt ervoor dat het doelgroep de bedrijfsnaam sneller en makkelijker blijven onthouden.

Vind je deze informatie nuttig?

    Vertel ons waarom, en wat wij eventueel kunnen verbeteren.
    guest
    0 Opmerkingen
    Inline terugkoppelingen
    Bekijk alle reacties
    Artikelen van wereldklasse, wekelijks bezorgd.

      Abonnement impliceert instemming met ons privacybeleid
      Laatste nieuws
      Gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor zzp’ers
      De gevolgen van de uitbraak van het COVID-19 coronavirus in ons land zijn groot. Dit zal uiteraard...
      Lees meer
      Het belang van een prettige werkplek
      Behoor je tot de groep zzp’ers die veel vanuit huis werken, dan kan het best zijn dat je...
      Lees meer
      5 Manieren om jouw zzp-carrière te saboteren
      Als zzp’er kun je erg succesvol worden maar als je bepaalde fouten maakt dan kun je jouw...
      Lees meer