Book holder
Home
Blog
Conversie optimalisatie voor zzp’ers
Home
Blog
Conversie optimalisatie voor zzp’ers

Conversie optimalisatie voor zzp’ers

Gewijzigd, 21 februari 2022
Gewijzigd, 21 februari 2022
article-hero

[ez-toc]

Veel zzp’ers zijn nog niet bekend met de term conversie optimalisatie, terwijl dit juist iets is voor zzp’ers om via hun website meer opdrachten te krijgen. Vandaar deze blog. Wat is conversie optimalisatie? En vooral: wat is het nut van conversieoptimalisatie voor zzp’ers? En hoe kun je dit dan praktisch toepassen?

Dit is een artikel over hoe je via conversie optimalisatie meer opdrachten gaat ontvangen via je eigen website. Leuk om te weten is dat bijna 95% van alle zzp’ers in Nederland een eigen website heeft. Wist je dat? De vraag is: wat doen ze ermee? In dit artikel kom ik met praktische richtingen / tips om je website onweerstaanbaar te maken voor toekomstige opdrachtgevers!

Wat is conversie optimalisatie?

Omdat deze term voor zzp’ers niet direct gemeengoed is, wil ik kort even starten met de betekenis van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw organisatie iets oplevert. Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen: meer leads, klanten en opdrachten!

Conversie

Een conversie (nog een definitie) is een gewenste actie die bezoekers op jouw zzp-website doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: een offerteaanvraag, een telefoontje, een opdracht, een aanmelding op een programma of een inschrijving op een nieuwsbrief. Hoe zou het zijn als je website je opdrachtgenerator wordt (ook als jij met een klus bezig bent)!

Van website naar opdrachtgenerator!

Dat is zo’n beetje de bedoeling en de wens. Dat is wat ik versta onder conversie optimalisatie. Je website zo maken dat de opdrachten als het ware vanzelf binnenkomen. Opdrachtgevers weten je te vinden, worden ‘opgewarmd’ op je website en laten een bericht achter of nemen per telefoon / mail contact met je op.

Vier richtingen van conversie optimalisatie voor zzp’ers

 

Eén: Maak je website vindbaar voor kwalitatief publiek

Het is leuk om als zzp’er een website te hebben, maar als er geen publiek komt heb je er niet zoveel aan. Dus het is wel belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Gelukkig zijn de meeste kanalen wel bekend (social media, Google Ads, SEO etc.). Wat de meesten nog niet weten, is dat het organische bezoek (bezoekers die via normale zoekresultaten van Google binnenkomen) vaak de meest kwalitatieve bezoekers zijn. Ze blijven langer en ze klikken sneller door. Dat wil je. Slim om tijd te besteden aan SEO. Hier een paar handige tips:

  • Google houdt van content, een blog, veel pagina’s is goed.
  • Denk goed na over zoekwoorden, waar wil je echt op gevonden worden.
  • Verwerk deze zoekwoorden in de teksten, navigatie, metatags.
  • En zorg ervoor dat er veel andere sites naar jouw site gaan verwijzen (linkbuilding).
  • Zorg ervoor dat je website er netjes en eenvoudig uitziet en lekker snel is.
  • En zorg ervoor dat je ook een mobiele versie van je website hebt.

Dit zijn maar een paar praktische punten. Wil je hier meer over weten? Googel dan op ‘zoekmachinemarketing’.

Twee: Maak je website onweerstaanbaar met wervende teksten

Veel zzp’ers maken de klassieke fout om over zichzelf en over hun aanbod te praten. Dat is tot op zekere hoogte goed, maar een website die de opdrachten binnensleept, is vooral geschreven vanuit het perspectief van de opdrachtgever. Met welk dilemma worstelt hij, wat is het resultaat van jouw aanbod (niet de inhoud, maar het resultaat): verkoop gaten, geen boren. Zeer belangrijk om je website in het conversieperspectief te plaatsen.

Probeer herkenning te kweken, zodat je teksten ervoor zorgen dat een opdrachtgever een goed gevoel bij jou als zzp’er krijgt. En schrijven is niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn voldoende specialisten die dit heel goed kunnen. Ik schrijf ook al 14 jaar wervende websiteteksten. J

Drie: Positioneer je website

Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is positionering. Dit betekent dat het erg belangrijk is om je website helder te maken. Zodat potentiële opdrachtgevers zien wie je bent, waar je goed in bent, wat je doet, wat je niet doet, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

Maak dit helder, het liefst op een prominente plek op jouw website (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de header van je website! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier. Geen generieke (hoge service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als zzp’er.

Vier: Maak conversiepaden

Wat ik daarmee bedoel, is het volgende. Zorg ervoor dat potentiële opdrachtgevers makkelijk door je website kunnen gaan. Dat er voldoende interne linkjes staan (naar je specialiteiten, je aanbod, je blog etc.), zodat dit helder is. Vaak gebruiken we mooie CTA’s. Weer zo’n begrip: CTA’s staan voor ‘calls to action’. Dit zijn buttons, vaak opvallend en onderaan de pagina, die je bezoeker uitnodigen om erop te klikken. Bijvoorbeeld:

  • Vraag nu een offerte aan.
  • Neem eenvoudig contact met mij op.
  • Lees wat ik voor je kan betekenen.

 

Dit zijn ‘slechts’ vier richtingen die zeer bepalend zijn bij conversie optimalisatie. Er zijn er nog veel meer. Deze richtingen / tips zijn nooit uitputtend en liggen niet op de plank. Ik begeleid al sinds 2007 zzp’ers en mkb-klanten bij online klanten werven. Dus: opdrachten, leads en klanten genereren via je eigen website.

Mocht je daar vragen over hebben, google dan een op Marco Bouman. Dat ben ik, de auteur van dit artikel en specialist in conversie optimalisatie voor zzp’ers en mkb’ers. Ik hoop dat je wat met de inhoud van dit artikel kunt.

Vind je deze informatie nuttig?
0
0
Dienst
Welke dienst zoek je?