WP_Post Object
(
    [ID] => 11950
    [post_author] => 1
    [post_date] => 2021-04-21 10:27:00
    [post_date_gmt] => 2021-04-21 08:27:00
    [post_content] => [ez-toc]

Wanneer je besluit om als ondernemer een auto ‘van de zaak’ te nemen zijn er verschillende mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn uitgebreider dan voor een werknemer in loondienst. Op de eerste plaats heeft de laatst genoemde, meestal te maken met een budget wat hij of zij mag besteden. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een bepaalde leasecategorie. Niet iedereen mag een Tesla gaan rijden. De keuzes die de werknemer moet maken zijn daarom meestal beperkt tot welke auto en het wel of niet bijtellen van de auto.

Bijtelling

Dat bijtellen kan eigenlijk best wel letterlijk opgevat worden. Er wordt namelijk een bedrag bij je inkomen opgeteld. De Belastingdienst ziet die auto namelijk als een financiële beloning. Zodra je daar naast je werk ook privé de vruchten van plukt, dan moet je daar dus belasting over betalen. Dit is voor een zelfstandig ondernemer eigenlijk niet anders. Op het moment van schrijven zijn er eigenlijk twee bijtellingsklasses voor nieuwe auto’s. Dat is 8% voor volledig elektrische auto’s en 22% voor traditionele brandstof auto’s. De bijtelling op elektrische auto’s is lager omdat deze geen uitstoot hebben. Na 2020 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s langzaam omhoog. In 2021 wordt deze 12% en vanaf de bijtelling 2022, 2023 en 2024 16%. De percentages kruipen langzaam omhoog, om vervolgens in het jaar 2026 op dezelfde 22% uit te komen als de traditionele brandstofauto. De huidige acht procent bijtelling op elektrische auto’s, is overigens tot een fiscale waarde van € 45.000,- . Alles boven die waarde, valt in de 22% bijtellingscategorie. Maar wat houdt dit in de praktijk in? Stel dat je een benzineauto gaat leasen met een fiscale waarde van € 35.000,- dan moet je daar 22% per jaar aan bijtelling over betalen. Dat is dus € 7700,- per jaar en ongeveer € 642,- per maand. Om verwarring te voorkomen, dit laatste bedrag is dus de bijtelling per maand, niet het bedrag dat je moet betalen. De bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen als zelfstandig ondernemer opgeteld en daar moet dus belasting over betaald worden. Een auto van de zaak of op de zaak rijden betekent overigens niet automatisch dat hij ook bijgeteld moet worden. Wanneer de auto niet privé gebruikt wordt, dan hoeft dit namelijk niet. Om precies te zijn wanneer er niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé wordt gereden, dan kan via De Belastingdienst de ‘verklaring geen privé gebruik auto’ ingevuld worden. Ik zeg kan, maar eigenlijk is het moet. Want wanneer je er voor kiest om geen bijtelling te betalen, dan moet dit formulier bekend zijn bij De Belastingdienst. Wat ook belangrijk is voor De Belastingdienst, is dat er een sluitende rittenregistratie is. Deze dient aan verschillende eisen te voldoen, namelijk de datum van de rit, de begin- en eindstand van de teller, de plaats van vertrek, de plaats van bestemming en nog een aantal zaken. Dit hoeft geen tijdrovende klus te zijn, maar wel eentje die veel discipline vraagt. Tenminste wanneer dit met de hand gedaan wordt. Er is ook een mogelijkheid om een rittenregistratie systeem in de auto te bouwen. Dit is een klein kastje dat alle ritten registreert. Deze kunnen vervolgens online worden gedownload. Tevens is het met zo’n kastje ook mogelijk om kantoor en/of werktijden in te vullen, zodat makkelijk het onderscheid gemaakt kan worden tussen zakelijke of privé kilometers. Er zijn ook kastjes met een schakelaar die omgezet kan worden wanneer de aard van de rit anders is.

Aftrekbare kosten auto van de zaak

Wanneer je er als ondernemer voor kiest om zelf de auto aan te schaffen, de auto alleen zakelijk te gebruiken en dus geen bijtelling te betalen, dan ziet De Belastingdienst het verplicht als een auto van de zaak. Dit heeft dan gevolgen voor de inkomstenbelasting en de BTW. Bijkomstigheid is wel dat alle autokosten mogen worden afgetrokken van de winst. Dit betreft bijvoorbeeld de onderhoudskosten, de APK, wegenbelasting en parkeerkosten. Maar zoals gezegd dit is alleen wanneer de zelfstandig ondernemer de auto zelf aanschaft. Er kunnen ook situaties zijn waarin je een auto niet op de balans van je onderneming wilt hebben. In dat geval zou operational lease een keuze kunnen zijn. Hierbij wordt maandelijks een vast bedrag per maand betaald, waarmee verschillende kosten gedekt zijn zoals bijvoorbeeld onderhoud, schades en winterbanden. De leasemaatschappij blijft hierbij eigenaar. De waarde komt niet op de balans en behoort niet tot uw ondernemingsvermogen. [post_title] => De auto van de zaak & bijtelling voor een zelfstandige [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => de-auto-van-de-zaak-bijtelling-voor-een-zelfstandige [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-04-21 10:27:00 [post_modified_gmt] => 2021-04-21 08:27:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.boekhouder.nl/de-auto-van-de-zaak-bijtelling-voor-een-zelfstandige/ [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
Vind boekhouder
3 maanden geleden
De auto van de zaak & bijtelling voor een zelfstandige

Wanneer je besluit om als ondernemer een auto ‘van de zaak’ te nemen zijn er verschillende mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn uitgebreider dan voor een werknemer in loondienst. Op de eerste plaats heeft de laatst genoemde, meestal te maken met een budget wat hij of zij mag besteden. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een bepaalde leasecategorie. Niet iedereen mag een Tesla gaan rijden. De keuzes die de werknemer moet maken zijn daarom meestal beperkt tot welke auto en het wel of niet bijtellen van de auto.

Bijtelling

Dat bijtellen kan eigenlijk best wel letterlijk opgevat worden. Er wordt namelijk een bedrag bij je inkomen opgeteld. De Belastingdienst ziet die auto namelijk als een financiële beloning. Zodra je daar naast je werk ook privé de vruchten van plukt, dan moet je daar dus belasting over betalen. Dit is voor een zelfstandig ondernemer eigenlijk niet anders. Op het moment van schrijven zijn er eigenlijk twee bijtellingsklasses voor nieuwe auto’s. Dat is 8% voor volledig elektrische auto’s en 22% voor traditionele brandstof auto’s. De bijtelling op elektrische auto’s is lager omdat deze geen uitstoot hebben. Na 2020 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s langzaam omhoog. In 2021 wordt deze 12% en vanaf de bijtelling 2022, 2023 en 2024 16%. De percentages kruipen langzaam omhoog, om vervolgens in het jaar 2026 op dezelfde 22% uit te komen als de traditionele brandstofauto.

De huidige acht procent bijtelling op elektrische auto’s, is overigens tot een fiscale waarde van € 45.000,- . Alles boven die waarde, valt in de 22% bijtellingscategorie. Maar wat houdt dit in de praktijk in? Stel dat je een benzineauto gaat leasen met een fiscale waarde van € 35.000,- dan moet je daar 22% per jaar aan bijtelling over betalen. Dat is dus € 7700,- per jaar en ongeveer € 642,- per maand. Om verwarring te voorkomen, dit laatste bedrag is dus de bijtelling per maand, niet het bedrag dat je moet betalen. De bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen als zelfstandig ondernemer opgeteld en daar moet dus belasting over betaald worden.

Een auto van de zaak of op de zaak rijden betekent overigens niet automatisch dat hij ook bijgeteld moet worden. Wanneer de auto niet privé gebruikt wordt, dan hoeft dit namelijk niet. Om precies te zijn wanneer er niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé wordt gereden, dan kan via De Belastingdienst de ‘verklaring geen privé gebruik auto’ ingevuld worden. Ik zeg kan, maar eigenlijk is het moet. Want wanneer je er voor kiest om geen bijtelling te betalen, dan moet dit formulier bekend zijn bij De Belastingdienst. Wat ook belangrijk is voor De Belastingdienst, is dat er een sluitende rittenregistratie is. Deze dient aan verschillende eisen te voldoen, namelijk de datum van de rit, de begin- en eindstand van de teller, de plaats van vertrek, de plaats van bestemming en nog een aantal zaken. Dit hoeft geen tijdrovende klus te zijn, maar wel eentje die veel discipline vraagt. Tenminste wanneer dit met de hand gedaan wordt. Er is ook een mogelijkheid om een rittenregistratie systeem in de auto te bouwen. Dit is een klein kastje dat alle ritten registreert. Deze kunnen vervolgens online worden gedownload. Tevens is het met zo’n kastje ook mogelijk om kantoor en/of werktijden in te vullen, zodat makkelijk het onderscheid gemaakt kan worden tussen zakelijke of privé kilometers. Er zijn ook kastjes met een schakelaar die omgezet kan worden wanneer de aard van de rit anders is.

Aftrekbare kosten auto van de zaak

Wanneer je er als ondernemer voor kiest om zelf de auto aan te schaffen, de auto alleen zakelijk te gebruiken en dus geen bijtelling te betalen, dan ziet De Belastingdienst het verplicht als een auto van de zaak. Dit heeft dan gevolgen voor de inkomstenbelasting en de BTW. Bijkomstigheid is wel dat alle autokosten mogen worden afgetrokken van de winst. Dit betreft bijvoorbeeld de onderhoudskosten, de APK, wegenbelasting en parkeerkosten. Maar zoals gezegd dit is alleen wanneer de zelfstandig ondernemer de auto zelf aanschaft. Er kunnen ook situaties zijn waarin je een auto niet op de balans van je onderneming wilt hebben. In dat geval zou operational lease een keuze kunnen zijn. Hierbij wordt maandelijks een vast bedrag per maand betaald, waarmee verschillende kosten gedekt zijn zoals bijvoorbeeld onderhoud, schades en winterbanden. De leasemaatschappij blijft hierbij eigenaar. De waarde komt niet op de balans en behoort niet tot uw ondernemingsvermogen.

Vind je deze informatie nuttig?

    Vertel ons waarom, en wat wij eventueel kunnen verbeteren.
    guest
    0 Opmerkingen
    Inline terugkoppelingen
    Bekijk alle reacties
    Artikelen van wereldklasse, wekelijks bezorgd.

      Abonnement impliceert instemming met ons privacybeleid
      Laatste nieuws
      Gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor zzp’ers
      De gevolgen van de uitbraak van het COVID-19 coronavirus in ons land zijn groot. Dit zal uiteraard...
      Lees meer
      Het belang van een prettige werkplek
      Behoor je tot de groep zzp’ers die veel vanuit huis werken, dan kan het best zijn dat je...
      Lees meer
      5 Manieren om jouw zzp-carrière te saboteren
      Als zzp’er kun je erg succesvol worden maar als je bepaalde fouten maakt dan kun je jouw...
      Lees meer