[ez-toc]
Plannen om te starten als zelfstandige zonder personeel? Dan heb je ongetwijfeld behoorlijk wat zin om aan de haal te gaan met je eigen projecten en ambities.
Hoewel die allemaal gebonden zijn aan het bedrijf dat je gaat beginnen, zijn er een aantal elementen in het bestaan van zelfstandig ondernemers die meestal overeenkomen. We hebben het in dit geval over…
De eerste te zetten stap in je nieuwe ondernemers bestaan is een no-brainer. Je móet je inschrijven bij de KvK, want anders heb je simpelweg geen onderneming.
En toch zien we sporadisch beginners die zich helemaal niet inschrijven. Dat kan gaan om een vergissing, maar ook om een bewuste keuze: heb ik het wel nodig? Het antwoord daarop is simpel: ja – je hebt het nodig.
Je kunt het jezelf beter afvragen onder welke rechtsvorm je het bedrijf wilt inschrijven. De meeste zzp’ers doen dit als eenmanszaak, maar het is mogelijk om voor iets anders te gaan en tóch een zelfstandig ondernemer te blijven. Check daarom de website van de KvK (www.kvk.nl) om per bedrijfsvorm de relevante reglementen te controleren.
Nog zoiets dat niet altijd wordt gedaan door beginnende ondernemers: een bankrekening openen. Een zakelijke bankrekening, althans. We zien veel bedrijfsleiders die denken goed af te zijn met een reguliere variant. Maar dat is een misvatting.
Nu is het zo dat het voor de Belastingdienst niet heel veel uitmaakt vanaf welke rekening jij hen betaalt. Wat wél uitmaakt, is het feit dat een zakelijke bankrekening gewoon een stuk chiquer en betrouwbaarder staat. Zeg nou zelf – zou jij graag je geld overmaken naar een onderneming met een privé-rekening.
Plus – een zakelijke bankrekening openen heeft meer voordelen. De prijs, bijvoorbeeld. Een zakelijke bankrekening is vaak cheaper en die kosten zijn ook nog eens aftrekbaar. En met een tweede rekening hou je op eenvoudige wijze privé- en zakelijke kosten van elkaar gescheiden. Ook niet onwenselijk.
Je kunt een bankrekening aanvragen via onze eigen website en partijen zoals bankingreview.nl. De keuze is reuze :)
Tot slot: het bijhouden van een boekhouding. Een element van het ondernemerschap dat de meeste mensen als weinig plezier ervaren. Dat komt doorgaans omdat administratie geen specialiteit is van de gemiddelde zzp’er. Die houdt zich liever bezig met hetgeen waarvoor hij zijn zaak is begonnen.
Boekhouden wordt daarom een beetje gezien als een soort noodzakelijk kwaad. Het moet gebeuren, voor de Belastingdienst, maar ook voor je eigen financiën, en dus wordt er een administratie aangelegd. Géén goede, trouwens. Veel administraties zijn rommelig en lastig in te zien. Daar heb je dan ook weer weinig aan.
Het alternatief is een boekhouder of accountant. Probleem is echter dat die behoorlijk wat geld vragen voor hun diensten. En hoewel het absoluut waar is dat een goede boekhouder of accountant je juist geld bespaart, snappen we dat je daar als beginnend ondernemer geen mogelijkheden voor hebt. Wat dat betreft, is een boekhoudprogramma een goed alternatief.
Zo’n programma stelt je in staat om het belangrijkste administratief werk via een softwarepakket te regelen. Afhankelijk van het programma kun je jouw boekhouding exporteren, zodat je het op een later tijdstip alsnog kunt laten checken door een boekhouder. Ook afhankelijk van het programma in kwestie: de prijs. Sommige pakketten zijn (deels) gratis, waar anderen een x-bedrag per maand of per jaar vragen. Voor een goed pakket ben je ongetwijfeld iets kwijt, maar dat bedrag ligt beduidend lager dan het uurtarief van de boekhouder.