Ondernemen gaat altijd gepaard met de nodige risico’s. Zo loop je het risico dat je financiële problemen komt, dat je zonder werk komt te zitten of dat je onverhoopt een (grote) fout maakt. Sinds enige tijd is hier een ander risico bij om de hoek komen kijken: cybercriminaliteit.
In de afgelopen jaren is cybercriminaliteit tot een serieus probleem uitgegroeid. Meer en meer bedrijven worden het slachtoffer van deze ingrijpende vorm van criminaliteit. Een vorm van criminaliteit die je niet ziet, maar die er absoluut is. Zo heeft in 2021 de politie meer dan 14.000 gevallen van cybercrime geregistreerd. De verwachting is dat dit aantal in de komende jaren alsmaar verder op gaat lopen.
Cybercrime is een vorm van criminaliteit waarbij ICT als middel én als doelwit ingesteld worden. De digitale crimineel richt zijn/haar pijlen bijvoorbeeld op de chip van een computer of telefoon. Door op deze chip ‘in te breken’, is de crimineel in staat om van alles te doen. Gegevens kunnen gestolen worden, complete systemen kunnen gehackt worden en er kan (veel) geld gestolen worden.
☺ Graag zetten we enkele voorbeelden van cybercrime voor je op een rijtje:
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van cybercrime. Deze voorbeelden laten in ieder geval twee dingen zien:
Cybercrime is steeds meer aan de orde van de dag. Dit komt onder meer doordat criminelen steeds slimmer en slinkser worden. Dit blijkt onder meer uit de soorten cybercrime:
Blijft het bij deze vormen van cybercrime? Nee, allerminst. Het is ook zo dat er allerlei vormen van fraude via het internet zijn ontstaan. Wat te denken van identiteitsfraude? Dit is een vorm van fraude waarbij een crimineel van jouw identiteit gebruik maakt. Je kunt je ongetwijfeld voorstellen dat dit heel eng en vervelend is.
Ook helpdeskfraude is een bekende vorm van cybercriminaliteit. Je wordt vanuit een groot ‘bedrijf’ gebeld en er wordt hulp aangeboden. Als je op deze hulp in gaat, krijgt de crimineel op slinkse wijze toegang tot bijvoorbeeld je computer of je internetbankieren gegevens. Echte bedrijven nemen op deze manier nóóit contact met je op.
Als ondernemer wil je absoluut niet het slachtoffer van cybercrime worden. Dit kan je onwijs veel geld kosten, maar het kan je ook veel klanten kosten. Op den duur kan cybercrime zelf de continuïteit van je onderneming in gevaar brengen. Je moet er daarom alles aan doen om cybercriminaliteit buiten de deur te houden.
Dit doe je bijvoorbeeld door een specialist in te schakelen. Een specialist zorgt ervoor dat je systemen altijd geüpdate zijn én dus erg veilig zijn. Ook zorgt deze specialist ervoor dat je computer en systemen goed beveiligd zijn.
Ook is het advies om altijd je gezonde verstand te gebruiken. Zelfs als je het heel druk hebt, moet je oplettend zijn met bijvoorbeeld mailtjes of telefoontjes die binnenkomen. Klinkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is dat het ook.
Verder is het advies om inloggegevens nooit met derden te delen. Heb je werknemers in dienst genomen? Ben zelfs dan voorzichtig met het delen van inloggegevens. Doe dit bij voorkeur nooit, aangezien je niet weet wat de intenties van andere mensen zijn.
Tot slot is het verstandig om een cyberverzekering af te sluiten. Met zo’n verzekering dek je de risico’s van een cyberaanval af. Ongeacht op welke manier je het slachtoffer van cybercrime bent, is dit onwijs vervelend. Met een cyberverzekering voorkom je dat de invloed van de cybercrime desastreus is.
Heb je je eigen webshop? Dan is het héél belangrijk om voorzichtig en bewust met de gegevens van je klanten om te gaan. In ons artikel ‘beperk risico's cybercrime’ hebben wij handige tips voor je op een rijtje gezet.