Help Mij
Help Mij

Moneybird

door Moneybird BV

Moneybird is een boekhoudpakket voor ZZP’ers en kleine MKB-bedrijven. De focus ligt op eenvoud in het versturen van facturen en het doen van de boekhouding. Moneybird heeft een verrassende eenvoud met een slim en simpel karakter, dat het geheel erg overzichtelijk maakt.

  • 4,4/5 (743 reviews)
Gemakkelijk in gebruik  

Prijzen van Moneybird starten bij € 14,00 per maand

Productoverzicht

Moneybird is een boekhoudpakket dat met de klant meedenkt. Het bijhouden van de boekhouding wordt daardoor erg gemakkelijk. Eenvoud en gemak voor ondernemers staat centraal. Via het systeem zijn gedetailleerde offertes in een handomdraai gemaakt en verzonden, helemaal in de eigen huisstijl. Btw-berekeningen, factuurnummers en totaalbedragen worden automatisch gegenereerd.

Alle kosten overzichtelijk op een rij, bonnetjes invoeren via scan & herken, zowel thuis als onderweg met de Moneybird-app. UBL-facturen automatisch inboeken, diverse bankkoppelingen beschikbaar voor het automatisch inladen van transacties. Uitgebreide rapportagemogelijkheden, die bruikbaar zijn voor de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Accountant kan toegang krijgen tot het systeem om mee te kijken als dat nodig is.

Moneybird review

Wij hebben 896 reviews verzameld.

Algemeen

Aantal gebruikers: 1 tot onbeperkt

Bankkoppelingen Moneybird

Prijsoverzicht

Algemene informatie

Review Moneybird

Moneybird is een online tool om je administratie te doen, een online boekhoudpakket. In 2008 startte het bedrijf als facturatiepakket voor zelfstandige ondernemers. Sinds 2015 is Moneybird uitgebreid met volledige boekhoudfunctionaliteiten en maakte het een enorme groei door. Het pakket heeft automatische bankkoppelingen met ING, Rabobank, Bunq en Knab. Er wordt nog gewerkt aan vergunningen en koppelingen met andere banken. Moneybird kent een eenvoudige en overzichtelijke tariefstructuur en richt zich hoofdzakelijk op kleine ondernemers. Er zijn vier abonnementen mogelijk: een gratis proefaccount en drie pakketten van €10 tot €25 per maand. Met ruim 150.000 klanten is Moneybird een van de grote spelers op het gebied van online boekhoudprogramma’s voor zzp'ers en kleine ondernemers. Lees hier een volledige review van de boekhoudsoftware Moneybird.

Pakketten en prijzen van Moneybird

Moneybird biedt vier pakketten aan om van de software gebruik te maken. Alle abonnementen vanaf €10 per maand bieden onbeperkte functionaliteit, behalve bij het verwerken van banktransacties. Per abonnementsmaand kun je (afhankelijk van je pakket) een bepaald aantal transacties aan facturen of categorieën koppelen. Daarbij neemt Moneybird het moment van het maken van de koppeling als uitgangspunt, de daadwerkelijke datum van de transactie is dus niet relevant. De verschillende pakketten die Moneybird aanbiedt zijn:
  • Gratis pakket (max. 3 verkoopfacturen en 3 inkomende documenten per maand)
  • €12,00 per maand (onbeperkte functionaliteit, maar max. 20 banktransacties p/m)
  • €21,00 per maand (onbeperkte functionaliteit, maar max. 50 banktransacties p/m)
  • €30,00 per maand (onbeperkte functionaliteit
Aanmelden is gratis en elke nieuwe klant krijgt de eerste 60 dagen een proefperiode om Moneybird onbeperkt te gebruiken op basis van het meest uitgebreide pakket. Daarmee is het mogelijk om onbeperkt facturen en offertes te sturen en documenten te verwerken. Ook zijn er geen beperkingen in het aantal banktransacties per maand. Dat geeft de kans om na deze proefperiode het pakket te kiezen dat bij de ondernemer past. Ook is er een gratis pakket voor zeer kleine ondernemers. Daarmee is het mogelijk om maximaal 3 verkoopfacturen en 3 inkomende documenten per maand aan te maken en te versturen. Upgraden (of downgraden) naar een betaald pakket kan altijd. Je kunt een onbeperkt aantal contacten toevoegen en derden toegang geven tot je Moneybird-account. Betaling van abonnementsgeld verloopt door middel van een maandelijkse incasso of creditcardtransactie.

Functionaliteit Moneybird

De functionaliteit van Moneybird is erop gericht om je zoveel mogelijk real-time te laten doen. Het maken van een factuur, het versturen van een offerte en het koppelen van banktransacties is erg eenvoudig. Daardoor is het een kleine moeite om de administratie netjes bij te houden. Moneybird functioneert volledig online. Zo heeft een ondernemer op elke plaats met internet zijn of haar administratie bij de hand. Moneybird is ook als app beschikbaar, waarbij alle functionaliteiten ook beschikbaar zijn. Daarmee is het mogelijk om zelfs vanaf een mobiel device contacten aan te maken, offertes en facturen te versturen en betalingen in te boeken. De btw-aangifte verschijnt na elk kwartaal overzichtelijk in een rapportage, waarvan de gegevens alleen nog maar een-op-een overgenomen hoeven te worden bij de Belastingdienst. De functionaliteit van Moneybird in het algemeen is vooral gericht op kleine ondernemers en zzp’ers. Het helpt kleine ondernemers op een eenvoudige manier accuraat hun boekhouding te doen. Kortom, het is dus geen facturen maken in Word en Excel, maar ook geen uiterst complex boekhoudpakket.

Een account aanmaken bij Moneybird

Na je aanmelding kom je terecht op een hoofdscherm. Daar is het mogelijk om alle bedrijfsgegevens aan te maken, waarna doelen, zoals het doen van de btw-aangifte, banktransacties toevoegen of het verwerken van facturen in beeld verschijnen. Voor collega’s of accountants maak je eenvoudig extra accounts aan. De factuurperiode van Moneybird loopt per maand en begint op de dag waarop je een account hebt aangemaakt. Upgrades gaan direct in, bijvoorbeeld op het moment wanneer extra banktransacties nodig zijn.

Moneybird in Nederland

De oprichters van Moneybird, Edwin Vlieg, Joost Diepenmaat en Berend van Bruijnsvoort, liepen in de periode rond 2007 tegen een probleem aan. Tijdens het ondernemen kwamen zij erachter dat het bijhouden van een financiële administratie erg tijdrovend is. Daarom besloten zij in 2008 om slimme software te gaan bouwen, waarmee de financiële administratie voor ondernemers veel gemakkelijk zou worden. Het doel? Simpeler zijn dan complexe boekhoudpakketten, maar meer grip op de administratie dan met Word en Excel. MoneyBird maakt sinds de lancering van de eerste versie in oktober 2008 een snelle groei door. Inmiddels is Moneybird uitgegroeid tot een volwaardig boekhoudpakket. Ondernemers kunnen met Moneybird hun volledige financiële administratie op orde houden. In 2015 won het bedrijf de Van den Kroonenbergprijs. Een award voor een uit de Universiteit Twente voortgekomen bedrijf dat zich duidelijk heeft onderscheiden. Inmiddels heeft Moneybird meer dan 150.000 klanten en groeit nog verder door.

Reviews van Moneybird

Moneybird wordt door de meeste reviews en klanten gezien als een van de beste online boekhoudprogramma’s. Vooral zzp’ers waarderen de software hoog. Veel functionaliteit, de gemakkelijke intuïtieve werkwijze en uitgebreide opties maken het tot een prettig werkend pakket. Op Feedback Company scoort Moneybird dan ook een zeer nette 8.9. Ook de scherpe prijs draagt hieraan bij. Ook op Trustpilot is Moneybird aanwezig en wordt daar door drie van de vier reviewers zelfs met een 10 beoordeeld. In de ranglijst van de site Zzp Daily staat Moneybird met een 8,3 op de zesde plaats.

Aanmelden bij Moneybird

Aanmelden bij Moneybird gaat via een opvallende groene knop die altijd rechts bovenin beeld staat. Elke ondernemer krijgt bij het aanmaken van een account een proefperiode van 60 dagen. Gedurende deze periode kan Moneybird onbeperkt worden gebruikt. Bij het aanmelden vraagt Moneybird naar je naam, bedrijfsnaam, e-mailadres, een zelfgekozen wachtwoord en is men benieuwd hoe je Moneybird gevonden hebt. Daarmee is het aanmelden bij Moneybird erg laagdrempelig. Na het aanmelden ontvang je een e-mail ter bevestiging en kun je 60 dagen lang onbeperkt gebruikmaken van alle functionaliteiten van Moneybird. Na de proefperiode kies je voor een pakket dat bij je bedrijf en behoeften past. Deze keuze baseer je vooral op het aantal gewenste banktransacties en koppelingen per maand.

Klantenservice van Moneybird, uitleg en handleidingen

Moneybird biedt op de site uitgebreide support voor alles wat met het boekhoudpakket te maken heeft, maar geeft ook veel informatie over het leren boekhouden. In de kennisbank staan antwoorden op veelgestelde vragen. Wanneer je vraag er niet tussen staat of je liever persoonlijke support via e-mail hebt, dan staat er een supportteam klaar. In de kennisbank zijn de meeste antwoorden wel te vinden en voorzien van duidelijke screenshots en een uitgebreide toelichting. Om als startende ondernemer of zzp’er de basisprincipes van het boekhouden te leren, heeft Moneybird een selectie video's met trainingen online beschikbaar. Support reageert binnen een werkdag op e-mails en zo snel mogelijk via social media, eveneens binnen maximaal één werkdag. Opvallend is het feit dat Moneybird geen telefonische ondersteuning biedt. Men is van mening dat klanten sneller en beter geholpen zijn per e-mail.

Voordelen Moneybird

  • Gratis 60 dagen onbeperkt proberen
  • iDeal en Paypal betalingen mogelijk
  • Workflow voor facturen en automatische betalingsherinneringen
  • Fijne mobiele app met alle functionaliteiten
  • Verschillende templates en lay-outs voor facturen en offertes
  • Offertes kunnen online door de klant worden goedgekeurd en ondertekend.
  • Automatisch periodiek factureren
  • Duidelijke rapporten, van btw-aangifte tot balans en resultatenrekening
  • Werkt overzichtelijk en snel

Nadelen Moneybird

  • Geen projecten, uren en rittenadministratie.
  • Geen directe koppeling met de Belastingdienst.
  • Slechts vier banken met directe bankkoppeling.
  • Geen telefonische support.

Conclusie

Moneybird is een prettig en snel werkend boekhoudpakket dat vooral gericht is op kleine ondernemers. Zij kunnen alle functionaliteiten gebruiken om een accurate boekhouding bij te houden. De automatische bankkoppelingen werken goed, maar zijn voor slechts een aantal banken beschikbaar. Desondanks werkt het koppelen van transacties ook via handmatige import goed en worden veel banktransacties al automatisch gekoppeld. Het maken van contacten, facturen, offertes werkt zeer eenvoudig en snel. Rapporten zoals de btw-aangiftes zien er overzichtelijk uit en visueel direct over te nemen bij de Belastingdienst, waardoor aangifte doen slechts enkele minuten tijd kost. De prijs van Moneybird is uitstekend. Voor slechts €10 per maand is het mogelijk om in één kwartaal al 60 banktransacties te verwerken en verder onbeperkt van de software gebruik te maken. Daarmee bereikt Moneybird een grote groep zzp’ers die voordelig een complete administratie kunnen bijhouden. Zelfs voor ondernemers met veel meer transacties bedragen de kosten maximaal €25 per maand voor een onbeperkt aantal banktransacties. De app is een waardevolle aanvulling en functioneert intuïtief. Het feit dat Moneybird telefonisch niet bereikbaar is voor support, is in de praktijk geen enkel probleem door de goede online informatievoorziening en het feit dat Moneybird online foutloos en snel werkt. Het is een fijn pakket voor zzp’ers die geen voorraadbeheer, rittenadministratie of projecten willen bijhouden en biedt alle opties die je van een online boekhoudpakket in dit segment verwacht.

Alternatieven voor Moneybird

e-Boekhouden.nl

e-Boekhouden.nl

by Skillsource BV

  • 4,6/5 (1.422 reviews)

e-Boekhouden.nl is volledig en heeft een product review score van 4.7/5 met meer dan 1.216 reviews op Trustpilot. Het boekhoudprogramma is populair en behoort tot de Top 3 meest gebruikte ...

Bezoek website
Visma eAccounting

Visma eAccounting

by Visma Software BV

  • 4,0/5 (297 reviews)

Met Visma eAccounting wordt het voor elke ondernemer, vereniging of stichting mogelijk om zelf de boekhouding te doen. Deels uitbesteden met de hulp van een professional kan via Visma ook. Het pakket is ...

Bezoek website
MoneyMonk

MoneyMonk

by

  • 4,9/5 (566 reviews)

Projectmanagement en boekhouding sluiten naadloos op elkaar aan, meerdere gebruikers mogelijk. Urenregistratie om uren bij te houden en te voldoen aan het urencriterium van de Belastingdienst. ...

Bezoek website