Book holder
Home
Blog
Uurtarief bepalen als zzp'er: houd rekening met deze belangrijke onkosten
Home
Blog
Uurtarief bepalen als zzp'er: houd rekening met deze belangrijke onkosten

Uurtarief bepalen als zzp'er: houd rekening met deze belangrijke onkosten

Gewijzigd, 22 februari 2022
Gewijzigd, 22 februari 2022
article-hero

[ez-toc]

Jouw uurtarief bepalen? Houd rekening met jouw onkosten als zzp'er. Anders dan in loondienst zal je een aantal kosten zelf moeten maken, die je terug kunt verdienen met het uurtarief dat je berekent. Je zou jouw inkomen kunnen vergelijken met dat van een medewerker in loondienst, maar dan zie je een aantal belangrijke kostenposten over het hoofd.

Je maakt als zzp'er kosten voor verzekeringen, huisvesting, jouw telefoon, de administratie, vervoer, marketing, et cetera. Al die kosten zal je moeten terugverdienen, dus houd daar rekening mee bij het bepalen van je uurtarief. Het uurtarief zal daardoor flink hoger liggen dan bij medewerkers in loondienst die vergelijkbaar werk doen. Of er onder de streep (veel) meer overblijft is toch helemaal niet zo zeker.

Minimaal te verdienen bedrag

Je doet er als zzp'er verstandig aan om het minimum te verdienen bedrag te berekenen. Per uur om in rekening te brengen, maar ook per maand of per jaar om dat voor jezelf goed duidelijk te maken.

Gebruik de verschillende onkosten die je moet maken om voor een jaar vooruit te berekenen welke kosten je waarschijnlijk zal maken. Door vervolgens in te schatten hoeveel uren je voor klanten zal werken kun je bepalen welk bedrag je nodig hebt om uit te kunnen komen. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat je de eerste jaren misschien meer kosten moet maken, maar dat dit daarna minder wordt. En vergeet de belastingvoordelen niet die je als zzp'er hebt, waardoor je minder belasting betaalt dan medewerkers in loondienst.

Het aantal werkuren

Bij het bepalen van het uurtarief van een zzp’er zijn voornamelijk het aantal werkuren van de ondernemer essentieel. Bepaalde zzp’ers kiezen ervoor om fulltime te gaan werken, terwijl anderen juist liever parttime aan de slag gaan. Een zzp’er die fulltime werkt, komt uit op ongeveer 260 werkdagen in een gemiddeld jaar. Deze uren worden helaas in de praktijk niet allemaal verrekend. Om het uurtarief van een zzp’er zo nauwkeurig mogelijk te bepalen is aan te raden om een overzicht te maken van het aantal niet-declarabele uren, waaronder bijvoorbeeld de administratieve werkzaamheden van de zzp’er, de kosten voor productontwikkeling, de kosten voor acquisitie, de netwerkkosten en de kilometerkosten. Voor zzp’ers met een kleiner bedrijf is het verder handig om een lager bedrag in te schatten voor de declarabele uren.

Meerwaarde creëren

Elke zzp’er moet zelf zorg dragen voor het creëren van meerwaarde. Zo kan een zzp’er met een specialisme over het algemeen beter over de prijs onderhandelen met een opdrachtgever. Dergelijke zzp’ers hanteren vaak een vrij hoog uurtarief vergeleken met standaard zzp’ers en leveren daar ook goed kwaliteit voor terug. Hoe hoger de kwaliteit die de zzp’er kan aanbieden, des te hoger de meerwaarde die gecreëerd kan worden bij de bepaling van het uurtarief.

Het is wel belangrijk om realistisch te blijven bij het bepalen van het uurtarief. Een zzp’er met een specialisme dient zich eerst goed te oriënteren op de specifieke markt om te weten welke zaken allemaal een rol spelen bij de opdrachtgevers. Daarnaast is het verstandig als de zzp’er eerst nagaat wat het uurtarief is die de concurrenten hanteren op het moment. Veel zzp’ers stellen hun eigen prijs vervolgens wat lager in dan die van de concurrenten, maar om meerwaarde te creëren is het juist essentieel om boven het tarief van de concurrent te gaan zitten.

Veelgestelde vragen:

Is het verstandig om het uurtarief te bepalen door te vergelijken met de concurrentie?

Veel zzp’ers kijken eerst naar het uurtarief van de concurrenten. Deze tarieven worden vervolgens met elkaar vergeleken en de meeste zzp’ers gaan dan daar net onder zitten. Dit trekt de verkeerde klanten en is sterk afgeraden.

Wat zijn de stappen die een zzp’er moet nemen om het uurtarief te bepalen?

Een zzp’er kan het uurtarief bepalen met de volgende stappen:

  1. Bepalen hoeveel geld de zzp’er nodig heeft.
  2. Het uurtarief van de concurrenten checken.
  3. De meerwaarde berekenen.
  4. Verhoog het tarief met een euro.

Hoe worden de kilometerkosten doorberekend tijdens het bepalen van het uurtarief van de zzp’er?

Zzp’ers maken onkosten voor vervoer. Deze kosten worden aan de klant doorberekend door een bedrag per kilometer te hanteren. Hiertoe behoren de benzine- en onderhoudskosten van het vervoersmiddel. Dit geldt overigens ook voor OV-kosten van de zzp’er.

Kan je als zzp’er ontkomen aan de onkosten die worden gemaakt voor de administratie?

Nee, elke zzp’er is verplicht om de administratie bij te houden. De zzp’er mag zelf bepalen in hoeverre er een boekhouder wordt ingehuurd of dat er een boekhoudpakket wordt aangeschaft. De administratie blijft een wettelijke verplichting.

8 soorten onkosten voor zzp'ers

Je maakt diverse onkosten als zzp'er. Wij zetten de belangrijkste kosten voor je op een rij, zodat je die in ieder geval niet over het hoofd ziet:

  • Vervoer (benzine- en onderhoudskosten)
  • Telecommunicatiekosten
  • Relevante cursussen of opleidingen die je volgt
  • Kosten voor de inventaris
  • Huisvestingskosten
  • Verzekeringen en pensioenregeling
  • Marketing- en advertentiekosten (inclusief acquisitie en netwerken)
  • Optioneel: administratiekosten

 Vervoer

Bezoek je als zzp'er klanten? Je maakt kosten voor vervoer, die je niet in alle gevallen door kunt berekenen aan de klant. Vooral voor het eerste gesprek is het niet gebruikelijk om de kosten in rekening te brengen. Dat betekent dat je er tijd in zal steken, maar dat ook de vervoerskosten tot jouw onkosten behoren.

Rijd je bijvoorbeeld in een uur tijd naar een klant? Uitgaande van gemiddeld verbruik kost dat je zo’n €6 - €7 aan benzine, en weer terug ook. Je mag €0,19 per kilometer in rekening brengen bij jouw bedrijf als je de auto privé rijdt. Je maakt in beide gevallen kosten voor jouw bedrijf, zonder dat daar direct een vergoeding tegenover staat. Verwerk de kosten voor benzine en onderhoud in jouw uurtarief, en vergeet ook de OV-kosten die je maakt niet.

 Telecommunicatiekosten

Andere onkosten voor zzp'ers zijn bijvoorbeeld die voor telecommunicatie. Je kunt als ondernemer niet zonder mobiele telefoon en de kans is groot dat je daarmee meer belt dan privé. Reken uit wat je maandelijks betaalt voor jouw mobiele en eventuele vaste telefoonaansluiting. En neem ook de kosten voor internet mee, opnieuw zowel voor vast en mobiel. Op die manier breng je de kosten voor telecom en internet in kaart, zodat je daar rekening mee kunt houden in het uurtarief dat je berekent.

Relevante cursussen of opleidingen die je volgt

Werk je als dienstverlenende zzp'er of consultant? De kans is groot dat je jouw kennis op peil moet houden met cursussen of opleidingen. De kosten die je daarvoor maakt gelden als onkosten voor je bedrijf. Je investeert in jezelf en in het bedrijf. Gebruik jouw zzp uurtarief om de gemaakte kosten terug te kunnen verdienen, zodat je daar onder de streep meer door zal overhouden.

Kosten voor de inventaris

Richt je een kantoor in of heb je een eigen winkel? De kosten voor de inventaris gelden als een belangrijke investering. Je doet die uitgave in principe één keer, behalve als je regelmatig nieuwe spullen toevoegt. Neem die kosten mee in de berekening van jouw uurtarief, zodat jouw klanten uiteindelijk betalen voor de inventaris van je kantoor, de winkel of een andere ruimte die je daarmee wilt inrichten.

 Huisvestingskosten

En heb je een kantoor of een winkel van waaruit je werkt? Als je daar huur of hypotheek voor betaalt is het belangrijk om die kosten mee te nemen in de berekening. Huisvestingskosten kunnen makkelijk hoog oplopen, dus zullen een stevige invloed hebben op het tarief per uur dat je berekent.

Verzekeringen en pensioenregeling

Als zzp'er kun je gebruik maken van een aantal handige polissen. De premie die je daarvoor betaalt geldt als onkosten. Die premie betaal je om jezelf te kunnen verzekeren, zodat je niet in de financiële problemen komt als er een vervelende situatie ontstaat. De premie kun je verrekenen in jouw uurtarief, zodat klanten bijdragen aan de polissen die je nodig hebt om jouw diensten of producten te kunnen leveren. Als de premies die je betaalt gaandeweg veranderen of je meer of minder dekking kiest kun je daar rekening mee houden bij het bepalen van je uurtarief.

Marketing- en advertentiekosten

Pleeg je regelmatig acquisitie, door bij potentiële nieuwe klanten langs te gaan? De kans is groot dat je daar kosten voor zal maken. Het kan gaan om de kosten van vervoer, maar ook om een nette aktetas of een map waarin je een brochure en andere documenten presenteert.

En op die manier kun je besluiten om af en toe borrels te bezoeken of zelf te organiseren. Als je daar kosten voor maakt gaat het om marketing- en advertentiekosten. Je kunt die kosten doorberekenen in het uurtarief, zodat je de onkosten meeneemt in de tarieven die je berekent. Zonder die kosten zou je niet voor jouw klanten kunnen werken, dus het is belangrijk om daar rekening mee te houden in de kosten die je aan klanten berekent.

Optioneel: administratiekosten

Besteed je de administratie uit aan een boekhouder of gebruik je daarvoor een online boekhoudprogramma? In dat geval kun je de onkosten die je daar als zzp'er voor maakt doorberekenen. Je ontkomt er als zelfstandige niet aan om de administratie goed bij te (laten) houden, waardoor je de kosten daarvoor niet over het hoofd moet zien.

Houd rekening met de onkosten om jouw minimum uurtarief te bepalen. En vergeet ook de extra werkzaamheden die je doet niet. Op die manier bereken je de ondergrens voor jouw uurtarief, waar je vervolgens een percentage bij op kunt tellen om uit te komen op het bedrag dat je jouw klanten berekent.

Vind je deze informatie nuttig?
0
0
Dienst
Welke dienst zoek je?