WP_Post Object
(
    [ID] => 11966
    [post_author] => 1
    [post_date] => 2021-04-21 10:27:00
    [post_date_gmt] => 2021-04-21 08:27:00
    [post_content] => 

[ez-toc]

Microsoft Excel is een handig hulpmiddel voor het maken van berekeningen en het bijhouden van lijsten. Je kunt Excel ook gebruiken voor het maken van financiële rapportages en analyses. Maar niet iedereen weet dat Excel ook interessante en bijna-complete mogelijkheden biedt om je boekhouding bij te houden. Hoe dat werkt? Daar gaan we hier op in.

Boekhouden zonder boekhouder

Waar je voorheen wellicht voor elk financieel wissewasje een boekhouder inschakelde, nemen boekhoudpakketten je veel werk uit handen. Natuurlijk moet je zelf blijven opletten en kan het soms verstandig zijn om een boekhouder of accountant te laten meekijken. Maar de pakketten van tegenwoordig zijn erg toegankelijk, ook voor zzp’ers zonder veel financieel-administratieve kennis. Geldt dat ook voor boekhouden in Excel? Ja, er zijn ook pakketten voor boekhouden in Excel die hetzelfde werken als een gemiddeld boekhoudpakket.

Waarom zou je kiezen voor boekhouden in Excel?

Als je kiest voor boekhouden met Excel kies je eigenlijk voor het gebruik maken van software die je al hebt. Je richt zelf jouw boekhoudsysteem in, en binnen een kwartier kan je er mee aan het werk. Alle input voor jouw boekhouding, dus zowel facturen, bonnen als bankafschriften registreer je in eenvoudige tabellen. Je hoeft er nauwelijks iets nieuws voor te leren, een kind kan de boekhoudwas doen. Het grote voordeel wat het voor jou vast heel interessant maakt: je bespaart honderden euro’s, bijvoorbeeld op de aanschaf van een boekhoudpakket en op facturen van je boekhouder of accountant.

Wat kan er allemaal met boekhouden in Excel?

Eigenlijk zijn de boekhoudmogelijkheden en opties in Excel bijna eindeloos. Toch zullen we een niet-volledige opsomming geven. Alle transacties leg je, zoals al genoemd, vast in tabellen. Geen ingewikkelde schermen, maar gewoon eenvoudige tabellen, dat is immers waar Excel zo sterk in is. In één document houd je alle vaste gegevens bij, van zowel je klanten en leveranciers, als van je producten en diensten. Krijg je medewerkers in dienst, dan vinden die hier ook een plek. Verder kan je ook in Excel prachtige, krachtige en verduidelijkende analyses maken met de rapportagemodules. Net als in de bekende boekhoudpakketten kan je gebruik maken van mooie dashboards en krijg je snel inzicht in je balans en resultatenrekening. Erg handig om maanden, jaren of andere periodes met elkaar te vergelijken. Ook mooi om te zien of bepaalde extra inzet of speciale acties ook positief hebben uitgepakt voor jouw business. Werk je projectmatig? De speciale projectrapportages geven je snel duidelijkheid over je prestaties en resultaten in een specifiek project. Deze maken het niet alleen erg makkelijk om je project goed te volgen, maar ook om achteraf een goede analyse te kunnen maken. De uitkomsten en leermomenten hiervan kan je weer gebruiken voor een volgend project.

Sjablonen voor eenvoudig boekhouden

Sjablonen blijken voornamelijk voor startende ondernemers heel handig te zijn vanwege het gebruikersgemak. Sjablonen zijn opgestelde documenten met alle basisinformatie, bedoeld zijn voor herhaaldelijk gebruik. Hierbij staat de opmaak van het basisdocument vast zoals de kleuren, marges, lettertypes en positionering. Ook de huisstijlelementen en de standaard inhoud zijn al verwerkt in het document. Een zzp’er die bij het boekhouden in Excel met sjablonen aan de slag gaat bespaart aanzienlijk veel tijd. Het is niet langer noodzakelijk om elke keer een nieuw document op te maken. Met een sjabloon kan de zzp’er hetzelfde document keer op keer naar wens aanpassen. Daarnaast worden ongelukjes tijdens het bewerken en het opslaan van de documenten sneller voorkomen door met sjablonen te werken en hebben zzp’ers ook de mogelijkheid om zelf hun eigen sjablonen te maken. Tenslotte wordt de productiviteit van een onderneming aanzienlijk verhoogd als er wordt gewerkt met sjablonen. Sjablonen zijn handig te gebruiken voor de inkomende en uitgaande facturen, belastingaangiftes en bijvoorbeeld een winst- en verliesrekening.

Overzichtelijke klantenadministratie

Bij het verzorgen van het hele boekhouden in Excel moet niet slechts rekening worden gehouden met de data over de omzet, maar ook voornamelijk de klantengegevens. Excel maakt het mogelijk om een duidelijk overzicht te creëren van alle klanten door het hanteren van klantnummers. Hoe overzichtelijker de klantenadministratie, des te makkelijker de facturatie wordt. Het is da niet meer noodzakelijk om elke keer weer dezelfde klantengegevens opnieuw in te vullen als het gaat om een regelmatig terugkerende klant. Daarnaast maakt het bijhouden van de klantenadministratie in Excel het ook mogelijk om de klanten te kunnen koppelen aan de inkomsten. Hierdoor kan de zzp’er nagaan welke klant het meeste aan de omzet en winst bijdraagt. Met Excel kan de zzp’er tenslotte allerlei soorten handige statistieken en berekeningen maken van de klanten.

Veelgestelde vragen:

Wat zijn de regels van de belastingdienst omtrent boekhouden in Excel?

De belastingdienst heeft allerlei voorwaarden aan zzp’ers gesteld die hun boekhouden in Excel doen. Het gaat voornamelijk om specifieke regels omtrent zaken zoals het op correcte wijze bewaren van de administratie en de manier van invulling van de belastingaangiftes.

Wat zijn de meest bekende nadelen van boekhouden met Excel?

De meeste boekhoud gerelateerde taken zijn vrij eenvoudig door elke zzp’er in te vervullen in Excel, maar hou rekening dat een zzp’er die het boekhouden in Excel gaat doen het risico loopt om fouten te maken en alles zelf moet doen. 

Wat heeft een zzp’er allemaal nodig om het boekhouden in Excel op te zetten?

Om het boekhouden in Excel te kunnen doen is enkel het Excel-boekhoudpakket nodig. Daarnaast moet de zzp’er beschikken over een computer of een laptop. Aan te raden is om de nieuwste versie te gebruiken van Excel.

Is het boekhouden in Excel ideaal voor alle ondernemers?

Voor een startende zzp’er met een kleine onderneming kan Excel ideaal zijn voor een overzicht van de financiële status van het bedrijf omdat een professioneel boekhoudpakket een flinke investering kan zijn. Zzp’ers kunnen prima starten aan de met boekhouden in Excel.

[post_title] => Do’s and don’ts bij boekhouden in Excel [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => boekhouden-in-excel [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-05-06 08:29:25 [post_modified_gmt] => 2021-05-06 06:29:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.boekhouder.nl/boekhouden-in-excel/ [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
Vind boekhouder
3 maanden geleden
Do’s and don’ts bij boekhouden in Excel

Microsoft Excel is een handig hulpmiddel voor het maken van berekeningen en het bijhouden van lijsten. Je kunt Excel ook gebruiken voor het maken van financiële rapportages en analyses. Maar niet iedereen weet dat Excel ook interessante en bijna-complete mogelijkheden biedt om je boekhouding bij te houden. Hoe dat werkt? Daar gaan we hier op in.

Boekhouden zonder boekhouder

Waar je voorheen wellicht voor elk financieel wissewasje een boekhouder inschakelde, nemen boekhoudpakketten je veel werk uit handen. Natuurlijk moet je zelf blijven opletten en kan het soms verstandig zijn om een boekhouder of accountant te laten meekijken. Maar de pakketten van tegenwoordig zijn erg toegankelijk, ook voor zzp’ers zonder veel financieel-administratieve kennis. Geldt dat ook voor boekhouden in Excel? Ja, er zijn ook pakketten voor boekhouden in Excel die hetzelfde werken als een gemiddeld boekhoudpakket.

Waarom zou je kiezen voor boekhouden in Excel?

Als je kiest voor boekhouden met Excel kies je eigenlijk voor het gebruik maken van software die je al hebt. Je richt zelf jouw boekhoudsysteem in, en binnen een kwartier kan je er mee aan het werk. Alle input voor jouw boekhouding, dus zowel facturen, bonnen als bankafschriften registreer je in eenvoudige tabellen. Je hoeft er nauwelijks iets nieuws voor te leren, een kind kan de boekhoudwas doen. Het grote voordeel wat het voor jou vast heel interessant maakt: je bespaart honderden euro’s, bijvoorbeeld op de aanschaf van een boekhoudpakket en op facturen van je boekhouder of accountant.

Wat kan er allemaal met boekhouden in Excel?

Eigenlijk zijn de boekhoudmogelijkheden en opties in Excel bijna eindeloos. Toch zullen we een niet-volledige opsomming geven. Alle transacties leg je, zoals al genoemd, vast in tabellen. Geen ingewikkelde schermen, maar gewoon eenvoudige tabellen, dat is immers waar Excel zo sterk in is. In één document houd je alle vaste gegevens bij, van zowel je klanten en leveranciers, als van je producten en diensten. Krijg je medewerkers in dienst, dan vinden die hier ook een plek. Verder kan je ook in Excel prachtige, krachtige en verduidelijkende analyses maken met de rapportagemodules. Net als in de bekende boekhoudpakketten kan je gebruik maken van mooie dashboards en krijg je snel inzicht in je balans en resultatenrekening. Erg handig om maanden, jaren of andere periodes met elkaar te vergelijken. Ook mooi om te zien of bepaalde extra inzet of speciale acties ook positief hebben uitgepakt voor jouw business. Werk je projectmatig? De speciale projectrapportages geven je snel duidelijkheid over je prestaties en resultaten in een specifiek project. Deze maken het niet alleen erg makkelijk om je project goed te volgen, maar ook om achteraf een goede analyse te kunnen maken. De uitkomsten en leermomenten hiervan kan je weer gebruiken voor een volgend project.

Sjablonen voor eenvoudig boekhouden

Sjablonen blijken voornamelijk voor startende ondernemers heel handig te zijn vanwege het gebruikersgemak. Sjablonen zijn opgestelde documenten met alle basisinformatie, bedoeld zijn voor herhaaldelijk gebruik. Hierbij staat de opmaak van het basisdocument vast zoals de kleuren, marges, lettertypes en positionering. Ook de huisstijlelementen en de standaard inhoud zijn al verwerkt in het document. Een zzp’er die bij het boekhouden in Excel met sjablonen aan de slag gaat bespaart aanzienlijk veel tijd. Het is niet langer noodzakelijk om elke keer een nieuw document op te maken. Met een sjabloon kan de zzp’er hetzelfde document keer op keer naar wens aanpassen. Daarnaast worden ongelukjes tijdens het bewerken en het opslaan van de documenten sneller voorkomen door met sjablonen te werken en hebben zzp’ers ook de mogelijkheid om zelf hun eigen sjablonen te maken. Tenslotte wordt de productiviteit van een onderneming aanzienlijk verhoogd als er wordt gewerkt met sjablonen. Sjablonen zijn handig te gebruiken voor de inkomende en uitgaande facturen, belastingaangiftes en bijvoorbeeld een winst- en verliesrekening.

Overzichtelijke klantenadministratie

Bij het verzorgen van het hele boekhouden in Excel moet niet slechts rekening worden gehouden met de data over de omzet, maar ook voornamelijk de klantengegevens. Excel maakt het mogelijk om een duidelijk overzicht te creëren van alle klanten door het hanteren van klantnummers. Hoe overzichtelijker de klantenadministratie, des te makkelijker de facturatie wordt. Het is da niet meer noodzakelijk om elke keer weer dezelfde klantengegevens opnieuw in te vullen als het gaat om een regelmatig terugkerende klant. Daarnaast maakt het bijhouden van de klantenadministratie in Excel het ook mogelijk om de klanten te kunnen koppelen aan de inkomsten. Hierdoor kan de zzp’er nagaan welke klant het meeste aan de omzet en winst bijdraagt. Met Excel kan de zzp’er tenslotte allerlei soorten handige statistieken en berekeningen maken van de klanten.

Veelgestelde vragen:

Wat zijn de regels van de belastingdienst omtrent boekhouden in Excel?

De belastingdienst heeft allerlei voorwaarden aan zzp’ers gesteld die hun boekhouden in Excel doen. Het gaat voornamelijk om specifieke regels omtrent zaken zoals het op correcte wijze bewaren van de administratie en de manier van invulling van de belastingaangiftes.

Wat zijn de meest bekende nadelen van boekhouden met Excel?

De meeste boekhoud gerelateerde taken zijn vrij eenvoudig door elke zzp’er in te vervullen in Excel, maar hou rekening dat een zzp’er die het boekhouden in Excel gaat doen het risico loopt om fouten te maken en alles zelf moet doen. 

Wat heeft een zzp’er allemaal nodig om het boekhouden in Excel op te zetten?

Om het boekhouden in Excel te kunnen doen is enkel het Excel-boekhoudpakket nodig. Daarnaast moet de zzp’er beschikken over een computer of een laptop. Aan te raden is om de nieuwste versie te gebruiken van Excel.

Is het boekhouden in Excel ideaal voor alle ondernemers?

Voor een startende zzp’er met een kleine onderneming kan Excel ideaal zijn voor een overzicht van de financiële status van het bedrijf omdat een professioneel boekhoudpakket een flinke investering kan zijn. Zzp’ers kunnen prima starten aan de met boekhouden in Excel.

Vind je deze informatie nuttig?

    Vertel ons waarom, en wat wij eventueel kunnen verbeteren.
    guest
    0 Opmerkingen
    Inline terugkoppelingen
    Bekijk alle reacties
    Artikelen van wereldklasse, wekelijks bezorgd.

      Abonnement impliceert instemming met ons privacybeleid
      Laatste nieuws
      Gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor zzp’ers
      De gevolgen van de uitbraak van het COVID-19 coronavirus in ons land zijn groot. Dit zal uiteraard...
      Lees meer
      Het belang van een prettige werkplek
      Behoor je tot de groep zzp’ers die veel vanuit huis werken, dan kan het best zijn dat je...
      Lees meer
      5 Manieren om jouw zzp-carrière te saboteren
      Als zzp’er kun je erg succesvol worden maar als je bepaalde fouten maakt dan kun je jouw...
      Lees meer